Så skal der sejl på Gedser-Rostock færgen

0

M/F Copenhagen er i forvejen en hybridfærge, der kombinerer dieseldrift med elektrisk drift. Nu tager rederiet med installeringen af rotorsejl endnu et skridt for at reducere CO2-udledningen fra færgen.

“Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock ruten med fire til fem procent,” siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen.

Norsepowers rotorsejlløsning er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad.

Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Når rotorsejlet er i brug, kan motorkraften reduceres, hvilket nedsætter CO2- og partikeludledningen.

”Som en førende cleantech-virksomhed er vi stolte over samarbejdet med Scandlines på vejen mod nye tider, hvor vindkraft indgår som drivkraft i den maritime verden og dermed understøtter rederiernes omstilling til en bæredygtig fremtid,” siger Norsepowers CEO, Tuomas Riski.

Scandlines har siden 2013 investeret mere end 2,3 mia. kr. i ombygge sine konventionelle færger til hybriddrift. Rederiets otte færger transporterede i 2018 i alt 7,4 millioner passagerer, 1,8 millioner personbiler og over 700.000 fragtenheder og 36.000 busser på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.

Se i videoen herunder, hvordan rotorsejlet virker.

Kilde: Scandlines