Med 100 dage igen øges pris-usikkerheden

0

Der er i dag blot 100 dage til de nye regler om svovlindholdet i bunkerolie træder i kraft, og mens parterne i industrien forbereder sig, stiger usikkerheden omkring prisforskellen på olie med højt og lavt svovlindhold.

Det har i måneder ligget omkring 180-190 dollar/ton, men i slutningen af sidste uge svandt prisforskellen ind til blot 44,5 dollar i Singapore. HFSO steg fra 448 dollar en uge før til 510,5 dollar/ton, mens 0,5 pct. olien blot steg fra 538,5 dollar/ton til 555 dollar, ifølge Ship & Bunker.

Det mindre prisforskel kom efter at Saudi Arabien blev tvunget til at reducere eksporten af HSFO efter forrige weekends angreb på Aramco´s olieinstallationer, der reducerede produktionen voldsomt.

Analytikerfirmaet JBC Energy forudser, at eksporten af HFSO fortsat vil være lav, selvom det relativt hurtigt skulle lykkedes for Saudi Arabien at genoptage produktionen fuldt ud, på grund af en højere indenlandsk efterspørgsel.

Den kan komme, hvis Saudi Arabien vælger at benytte HFSO til deres kraftværker, der normalt fyrer med råolie, for at kunne overholde landets forpligtelser i forhold til råolieleverancer, siger JBC.

Den mindre prisforskel kan gøre det attraktiv for skibsejere at foretage skiftet til LFSO hurtigere end ellers – og under alle omstændigheder bør skibsejere været fokuseret på at gøre skibene brændstoftanke klar.

“Vær sikker på, at alle tanke, der skal indeholde brændstof med lavt svovlindhold er renset,” siger Carl Schou, der er chef for Wilhelmsen Ship Management til Splash. Han opfordrer også alle skibsejere til at sørge for, at besætningen bliver instrueret i, hvad de skal holde øje med i forbindelse med bunkering.

I forbindelse med de nye svovlkrav kommer der nemlig en lang række nye brændstoffer på markedet, der ikke nødvendigvis er kompatible med hinanden. Og hvis de blandes sammen, kan det give store problemer.

“Kompatibilitet kan være et problem, hvis du har en bunkertank, som er halvt fyldt, og du bunkrer noget nyt ovenpå. Hvis de to fuels ikke er kompatible, så går det galt. Og her kan du ikke gå tilbage til leverandøren og klage, for det er dig om bord på skibet, som har blandet de to fuels sammen. Så der er ingen leverandør, der kan tage ansvaret, og skibsejeren står med regningen, siger Charlotte Rjøgaard, der er global chef for Marine Fuel Services hos Bureau Veritas, til Søfart.

Redaktionen