Politisk opbakning til landstrøm nødvendig

0

“Langt hovedparten af havnene er jo offentligt ejede, og hvis vi skal have rederierne til at satse på landstrøm, så er det både afgørende, at den er tilgængelig i alle havne, og at det samtidig er et krav at benytte den. Ellers er incitamenterne simpelthen for små,” siger Michael Prehn, der er underdirektør i Danske Maritime.

Han peger på, at den stærke konkurrence mellem havnene for at tiltrække krydstogtskibe kan betyde, at den enkelte havn ikke vil stille krav til rederierne om at benytte landstrømsanlæg. Derfor er lovgivning nødvendig.

Danske Maritime har mange medlemmer, der arbejder med miljø- og klimavenlig teknologi, men som rundt i verden støder på politisk skabte hindringer af flere slags.

“Der mangler for eksempel en rød tråd i de skatter og afgifter, de enkelte lande har på de forskellige energikilder. Nu har vi fået en fælles standard på selve anlæggene, men hvis man ikke politisk gør det attraktivt at benytte dem, så er vi lige vidt. På et tidspunkt kommer EU med stor sandsynlighed til at tvinge havnene til at tilbyde det. Det kan vi ligeså godt komme i forkøbet, både i Danmark og i resten af verden. Nogle rederier og havne har aktivt valgt at gå den grønne vej, men andre dukker sig, og det skal vi væk fra,” siger Michael Prehn.

Socialdemokratiets miljøordfører, Mette Gjerskov, var dagens vært og betonede i sin indledning også regeringens opmærksomhed på netop dette område.

Kilde: Danske Maritime