VLCC-rater på himmelflugt efter angreb

0

Efterspørgslen er nu så voldsom, at der er rapporter om, at VLCC´ere dropper planlagte scrubber-installationer for i stedet at få del i de enorme dagsrater, som præger markedet i øjeblikket på grund af de sanktioner, som holder mange Cosco-ejede skibe ude af markedet.

Og fornyet uro efter eksplosionen på en iransk tanker i sidste uge har blot sat endnu mere pres på, skriver TradeWinds.

“Hvad der så ud til at være en god rate om morgenen, bliver overgået om eftermiddagen,” siger en kilde til TradeWinds.

Som eksempel nævnes Euronav´s 316.376 dwt store Ingrid, der fredag kl. 11.55 blev hyret til Worldscale 280 for en rejse fra Mellemøsten til Japan. Det svarer til en dagsrate (TCE) på 301.219 dollar, ifølge VLCC Chartering.
Det samme skib var tidligere fredag formiddag blevet forsøgt hyret til Worldscale 240.

På Baltic Exchange blev benchmark TCE for en Mellemøsten-Kina rejse vurderet til 301.391 dollar/dag fredag eftermiddag – en næsten fordobling fra 142.361 dollar/dag, som noteringen lød på torsdag.

En kilde oplyser til TradeWinds, at han har kendskab til mindst seks VLCC´ere, der har valgt at aflyse et planlagt værftsbesøg for scrubbermontering på grund af de høje rater.

Med et estimeret værftsophold til scrubbermontering på 35 dage, ville ejeren med en dagsrate på 200.000 dollar/dag gå glip af 7 mio. dollar.
“Få ejere ønsker at gøre det,” konstaterer kilden overfor TradeWinds.

Kilde: TradeWinds