Brexit-kaos: DFDS fastholder beredskabet

0

“Vi afventer. Der er ikke rigtig nogen der kan sige, hvad der sker,” konstaterer Gert Jakobsen, kommunikationsdirektør hos DFDS, overfor Maritime Danmark.

Hvis nogen troede, at gårdsdagens afstemninger i det britiske parlament om Brexit endelig ville skabe lidt klarhed, må de tro om igen. For ganske vist stemte et flertal ja til Johnsons Brexit-aftale med EU, men få minutter senere sagde et nej til regeringens særdeles agressive tidsplan for den nødvendige følge-lovgivning, der skulle sikre udtræden den 31. oktober.

Nu er det op til EU, at sikre Storbritannien den udsættelse til 31. januar, som Johnson blev tvunget til at sende til Bruxelles i weekenden. Efter det seneste topmøde blandt EU-lederne, regnes det for en formalitet.
Men DFDS “vil ikke spekulere i EU´s overvejelser”.

“Vi har forberedt os på en no-deal Brexit. Vi har navigeret efter, hvad der er risiko for. Vi har nogle kontrakter med to ministerier i Storbritannien og indtil videre er de gyldige,” siger Gert Jakobsen, men tilføjer, at DFDS “selvfølgelig gerne ser en aftale i stedet for et hårdt Brexit.”

DFDS har dels indgået en logistik-aftale om transport på land med det britiske sundhedsministerium, dels en færgeaftale med transportministeriet om at stille ekstra kapacitet til rådighed over Den Engelske Kanal, hvis briterne beder om det.

Hvad der sker med disse kontrakter, hvis Storbritannien ikke udtræder af EU den 31. oktober – men får en udsættelse – ønsker Gert Jakobsen ikke at udtale sig om.
“Det er op til briterne at udtale sig om kontrakterne, hvis de ønsker det,” siger han.

I forbindelse med indgåelsen af kontrakterne udtalte den britiske transportminister Grant Shapps, at det ville være meget billigere at komme ud af dem igen, i forhold til de kontrakter, der blev indgået med bl.a. DFDS op til den første Brexit-dato.
Den gang modtog Brittany Ferries og DFDS samlet 43,8 mio. pund for at ophæve den seks måneder lange aftale om ekstrakapacitet.

Med de nu indgåede kontrakter seks-måneders kontrakter har regeringen sørget for, at de kan stoppes for et beløb på 11,5 mio. pund, sagde transportministeren ved indgåelsen af aftalerne.

Redaktionen