Maersk Tankers sparer på alternativ energi

0

Målt som CO2-reduktion, svarer reduktionen til 1.400 tons CO2. Resultatet er fuldt på højde med forventningerne, der på forhånd var opgivet til at ligge mellem 7 og 10 procent.

I løbet af testperioden opererede Maersk Pelican i så forskellige egne som Europa, Mellemøsten, Asien og Australien.

”I løbet af den 1-årige forsøgeperiode har vi fået positive tilbagemeldinger fra såvel besætninger som operatører”, siger Tommy Thomassen, CTO i Maersk Tankers.

”Vi har besluttet at beholde anlægget om bord på Maersk Pelican, og vil herudover følge rotorsejlenes økonomiske og tekniske udvikling tæt, med henblik på mulig installation af flere anlæg om bord på andre af vores store tankskibe”, siger Tommy Thomassen.

Projektet var for størstedelen finansieret af det britiske Energy Technologies Institute (ETI) med bidrag fra Maersk Tankers og Norsepower. Shell fungerede som projektkoordinator og ydede operationel og terminal / port rådgivning for projektgruppen, mens Maersk Tankers leverede teknisk og operationel indsigt.

Norsepower Rotor Sail Solution er en moderniseret udgave af Flettner rotoren, en roterende cylinder, der bruger Magnus effekten til at udnytte vindkraften til fremdrivning af et skib. Hver rotorsejl er lavet ved hjælp af de nyeste intelligente letvægts sandwich kompositmaterialer, og tilbyder en enkel, men robust hi-tech løsning.

Når vindforholdene er gunstige, kan de vigtigste motorer aflastes. Det giver besparelser på udgifter til brændstof samt reducerer skibets emissioner, uden indflydelse på ruteplanlægning.

Redaktionen