Første X-bow cruiser klar til jomfruturen

0

Skibet, der har plads til 120 passagerer, vil jævnligt tage turen fra Cape Horn til de sydlige Shetlands øer ved Antarktis over Drake passagen, der er kendt for at være et voldsomt farvand med høje søer.

Et farvand, der ifølge krydstogtselskabet Aurora Expeditions vil være lettere at passere for Greg Mortimer på grund af X-bow designet. Designet betyder også, at skibet har et lavere brændstofforbrug i hårdt vejr.

På sin rejse fra værftet i Kina til Argentina oplevede kaptajnen på Greg Mortimer allerede fordelene ved designet. Skibet kunne holde en fart på 12-13 knob selv i bølger på 8-10 meter, og det er blot en knob mindre end skibets normale cruise-hastighed.

“Det er en totalt anden oplevelse. I store søer ventede jeg konstant på smældet, men det kom aldrig. Du føler ikke søen, men må lære at fortolke skibets opførsel. Andre skibe kan kun holde den halve hastighed,” siger kaptajn Ulf-Peter Lindstrøm, der har 40 år bag sig i shippingindustrien.

Ifølge Ulstein er der i dag omkring 100 skibe med X-bow design enten i drift eller under konstruktion. De fleste er bygget til offshore-sektoren.

Kilde: Maritime-Executive