MSC afviser CO2-kritik som ufuldstændig

0

MSC blev placeret som nr. otte på Transport & Environments liste over de største europæiske CO2-syndere på baggrund af en udledning på 11 mio. tons CO2 . Men MSC peger på, at kun 40-45 pct. af udledningen rent faktisk fandt sted inden for EU´s geografiske område, hvorfor rederiet ikke finder, at sammenligningen giver et retvisende billede.

At de alligevel bonner ud med det høje tal i EU´s rapporter over CO2 udledning fra skibene (MRV) skyldes, at udledningerne udregnes på baggrund af det sidste havneanløb inden anløb i en EU-havn eller det første havneanløb efter at have forladt EU. Det betyder, anfører MSC, at et skib der transporterer frugt fra Caribien til Nordeuropa skal rapportere CO2 udledningen for hele distancen frem og tilbage, selvom kun en mindre del af rejsen sker inden for EU’s geografiske område.

“Dermed kan den aktuelle udledning i EU-territorium være op til 65 pct. mindre end de indrapporterede tal til MRV,” skriver MSC i en pressemeddelelse.

Et andet element, der trækker MSC´s udledning op er ifølge rederiet, at det selv driver container-feeder-services. Det betyder, at disse skibe også indregnes i MSC´s samlede udledning, mens andre rederier typisk benytter tredjeparter og dermed ikke belastes på samme måde..

Hvor godt et skib præsterer i forhold til energieffektivitet angives med en Energy Efficiency Operational Indicator (EEOI) og her indplacerer T&E rapporten MSC som det rederi, der er det tredje mest effektive i forhold til CO2 udledning pr. ton fragt.
MSC mener dog, at tallet i rapporten afviger væsentligt fra egne – og verificerede beregninger – hvorfor rederiet skulle placeres endnu højere på listen.

Kilde: MSC