Ny DNV GL rapport indeholder anbefalinger til forbedret batterisikkerhed på skibe

0
DNV GL's Store Battery Destructive Test Chamber i Rochester

DNV GL, som levere ekspertrådgivningstjenester bl.a. til den maritime sektor har i samarbejde med de norske, danske og amerikanske søfartsmyndigheder, industrien, værfter og redere frigivet en ny rapport om batterisikkerhed i skibe. Rapporten vurderer eksplosions- og brandrisici i maritime batteriinstallationer og effektiviteten af ​​brandslukningssystemer i tilfælde af en brandbrand.

– Batterier om bord på skibe er både miljøvenlige og omkostningseffektive løsninger, som vi ønsker at se mere af i fremtiden. Dette projekt har været vigtigt for at lære risiciene ved disse systemer og bruge den nye indsigt til at forbedre sikkerhedskravene, siger Lars Alvestad, fungerende direktør for det norske Sjøfartsdirektorat.

En batteri brand kan producere meget varme og risiko for eksplosioner på grund af gasser produceret af batteriet. DNV GLs nye rapport viser, hvad der sker under en brand i et batterirum, frigivelse af gasser og anvendeligheden af ​​forskellige slukningssystemer til bekæmpelse af ilden og forebyggelse af eksplosioner. Et af de vigtigste fund vedrører ventilationssystemer, som er vigtige for at undgå en ophobning af eksplosiv gas. Rapporten konkluderer, at ventilation alene ikke vil reducere gasakkumulering tilstrækkeligt, hvis en betydelig del af batterisystemet antændes.

-Foruden brandhæmning og ventilation skal batteridesignet have forebyggende sikkerhedsbarrierer, så brand- og gasemissionen er begrænset til en så lille del af batterisystemet som muligt, siger Henrik Helgesen, projektleder for forskningsprojektet og Seniorkonsulent hos DNV GL.

Rapporten indeholder nye anbefalinger om ventilationssystemer, der er baseret på en ny model, der identificerer den passende størrelse og type ventilationssystem baseret på et skibs batteriinstallation. Tidlig opdagelse af brand- og gasudvikling er også vigtig, hvilket betyder, at gassensoren skal placeres så tæt på batteriet som muligt.

Forskningsprojektet blev lanceret i 2017 og trækker på erfaringerne fra en bred vifte af maritime interessenter.

– Det er meget vigtigt for os at arbejde tæt sammen med alle dele af branchen og forstå det fulde billede, mens vi arbejder for at fremme sikkerhed i vores lovgivningsudviklingsarbejde, siger Denis Cederholm-Larsen, Senior Ship Surveyor hos Søfartsstyrelsen.

Følgende partnere har bidraget til forskningen:

Den norske søfartsmyndighedSøfartsstyrelsen
Søfartsadministrationen (MARAD)
Norsk forsvarsanalyse (FFI)
Corvus Energy, leverandør af maritime batterisystemer
FIFI4MARINE, leverandør af Lithium-ion-brandslukningssystemer
Nexceris, udvikler af teknologi til batterigassensorer
Kongsberg Maritime (tidligere Rolls Royce Marine AS), leverandør af fremdriftsteknologi
ABB, leverandør af fremdriftsteknologi
Stena, reder og færgeoperatør
Scandlines, reder og færgeoperatør
Damen, skibsværft
Marioff, leverandør af brandslukningssystemer
Leclanche, leverandør af batterisystemer
Super-B, leverandør af batterisystemerDNV GL

Rapporten kan downloades her.

EFTERLAD ET SVAR

Skriv din kommentar her
Skriv dit navn her