Kommuner overvejer fælles færgedrift

0

Ja, måske, lyder det fra byrødderne i Horsens til anbefalingen fra kommunernes fælles færgesektretariat. Og de vil nu tage kontakt til Odder kommune med henblik på at sætte gang i en analyse om fordele og ulemper ved et muligt samarbejde, skriver Horsens Folkeblad.

Samarbejdet ligger dog i givet fald ikke lige for, men kan blive aktuelt, når den teknologiske udvikling er moden til en udskiftning af færgerne.

Færgedriften til Tunø betjenes i dag af M/F Tunøfærgen, der er bygget på Johs. Kristensens Skibsbyggeri i 1993. Færgen har plads til op til 196 passagerer og otte biler.
M/F Endelave er søsat i 1995 og har plads til 246 passager på overfarten mellem Snaptun og Endelave.

“Vi har det lange lys på det i det her. Det er noget, der kunne blive aktuelt om 5-15 år, afhængig af hvor stor en gevinst, der vil vise sig at være ved at udskifte den nuværende færge, siger Charlotte Lyrskov, teknisk direktør i Horsens Kommune, ifølge avisen.

Andre drivmidler, måske el-færger kan på det tidspunkt blive aktuelt, mener færgesekretariatet.

Hvis Odder Kommune også er med på idéen, vil kommunerne analysere to modeller.
I den ene model skal en fælles drift af tre traditionelle bilfærger til betjening af begge øer analyseres, mens den anden model indeholder enten to hurtigfærger kun til passagerer og én traditionel bil/fragt-færge til de to øer – eller én hurtig og én traditionel færge til deling mellem de to øer.

Kilde: Horsens Folkeblad