Vildt: Rater på råolietankskibe 12-doblet

0

I løbet af blot en uge er raterne på VLCC 12-doblet.
Det saudiarabiske rederi Bahri chartrede i slutningen af sidste uge råolietankskibet Sea Splendor fra Sinochem Corp. for 370.000 dollar/dag for at bringe 280.000 tons råolie fra Mellemøsten fra 2. april.

Hvis aftalen bliver lukket vil det være den højeste rate, der er betalt for en sådan transport siden til den såkaldte Tankskibs Krig i 1984, hvor Irak angreb Iranske tankskibe, skriver Lloyds List.

Bahri er i gang med at udvide sin flåde får at kunne oversvømme markedet med billig olie fra Saudi Arabien, når landet fra starten af april udvider sin produktion markant. Det sker fordi, det ikke lykkedes at indgå en ny produktionsaftale mellem Rusland og OPEC-landene.

Bahri havde fredag chartret 15 VLCC i løbet af sidste uge, hvilket 12-doblede raterne på nøgleruter til Asien og tvang andre spillere i markedet til også at sikre sig tonnage til vildt voksende priser.

Det voldsomme pres fik den gennemsnitlige timecharter-indtjening til at vokse med 92.000 dollar på blot en enkelt dag og lukkede på 258.700 dollar/dag på Baltic Exchange i London. Det er omkring 230.000 dollar højere end på samme tidspunkt for en uge siden, skriver Lloyds List.

I oktober i fjor sendte angreb på en Iransk tanker også raterne voldsomt i vejret, men effekten var kortvarig.
Om de nuværende ekstremt høje rater kan holde sig på det niveau i længere tid, vurderes som usikkert. Mægler-firmaet Braemar ACM tror dog på en længere periode med høje priser.

“Der er en højere følelse af bæredygtighed i dette marked på grund af den fortsat høje efterspørgsel og mangel på tilgængelige skibe,” skrev Braemar i sin daglige rapport fredag.

Skibsmæglerfirmaet Gibson havde følgende kommentar til udviklingen i markedet: “Den massive udvidede produktion i Saudi Arabien er en stand-alone katalysator for udviklingen, og så længe det produktionsniveau bliver opretholdt, lige så længe vil raterne befinde sig på et stratosfærisk højt niveau”.

Raterne påvirkes også positivt af et stigende behov for at chartre skibe til oplagring af olien. Verdens forbrug af olie er nemlig faldet på grund af coronavirussen.

Kilde: Lloyds List