Tankrater falder forud for OPEC+ møde

0

Fragtraterne kan falde yderligere, hvis landene bliver enige om at reducere produktionen markant, hvilket vil reducere behovet for transport og lagring. Men raterne kan også stige igen, hvis de ikke når til enighed.

Udsigten til en mulig aftale har i løbet af en uge næsten halveret prisen på Mellemøsten-Kina fragtraterne for VLCC´ere fra omkring 235.000 dollar/dag til omkring 125.000 dollar/dag. skriver Hellenic Shipping News.

Det er dog stadig omkring fire gange mere, end dagsraten lød på i starten af marts, inden produktionskrigen mellem Saudi Arabien og Rusland gik i gang, da sidstnævnte ikke ønskede at indgå en ny produktionsaftale.

Det har siden ført til et enormt overudbud af olie på grund af den markant lavere efterspørgsel på olie globalt, som corona-krisen har medført. Og det har så presset prisen på olie i bund samtidig med, at dagsraterne for VLCC´ere har været sendt på himmelflugt – også godt hjulpet på vej at en stigende efterspørgsel på flydende lagerplads.

En aftale senere i dag kan betyde, at raterne falder tilbage mod niveauet i starten af marts på omkring 30.000 dollar/dag, forudser Anoop Singh, der er chef for tanker reseach i Braemaer ACM Shipbroking.

Hvis mødet omvendt slutter uden en aftale, kan tankskibsraterne hurtigt stige til skyhøje niveauer igen.

Kilde: Hellenic Shipping News.