Det Blå Danmark etablerer ny stærk klynge

0

Med knap 100.000 beskæftigede og godt en fjerdedel af den samlede danske eksport er Det Blå Danmark og logistik samlet set en væsentligt national styrkeposition.  Som national styrkeposition skal der  ikke blot måles på økonomi og eksporttal, der skal også kunne konkurreres på maritim bæredygtighed, innovation og fremme af logistik.

Det er baggrunden for et nyt samarbejde om en ny klyngeorganisation: ”Maritime & Logistics Innovation Denmark” – eller ”MARLOG” i daglig tale, fremgår det af organisationens hjemmeside.

Adm. direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen er interim-formand for den nye klyngeorganisation, indtil den endelige bestyrelse udpeges.

”Kerneopgaven bliver at understøtte de mange dygtige virksomheder og aktører inden for det maritime område og logistik med tværgående projekter, som bidrager til, at Danmark er en førende søfartsnation. Målet er, at Danmark også i 2030 har et af verdens stærkeste maritime erhverv, som går forrest med at finde vejen til den CO2-neutrale skibsfart. Samtidig har vi integreret logistik som en del af klyngen med henblik på at sikre innovation i hele transportkæden,” siger Anne H. Steffensen.

Bag det nye samarbejde står de nuværende klynger MARCOD, Fyns Maritime Klynge og Maritime Development Center (MDC) samt Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Havne og Dansk Transport og Logistik.

“Det at lave en ny konstruktion med én samlet, national klynge vil komme virksomhederne til gode. Vi vil over hele landet i endnu højere grad end i dag kunne sikre vidensformidling ud til alle virksomheder og understøtte deres vækst på en lang række måder,” udtaler Jenny N. Braat, adm. dir. i Danske Maritime og fortsætter:


“Den maritime industri er blandt Danmarks mest innovative erhverv, men der er benhård konkurrence på verdensmarkedet, og derfor finder vi det vigtigt at samle kræfterne i hele Det Blå Danmark til gavn for både store og små virksomheder”.

I dag har den nye konstruktion ansøgt Erhvervsfremmebestyrelsen og Uddannelses- og Forskningsministeriet om i alt 16 mio. kroner til indsatsen for maritim innovationskraft og logistikudvikling.

Kilde: Marlog