Kaptajn kan få mio-bøde efter container-tab

0

Den ene anklage handler om overtrædelse af reglerne om beskyttelse af havet mod forurening, mens den anden handler om overtrædelse af navigationsloven – at kaptajnen ikke sikrede sig, at skibet blev opereret på en måde, der ikke forårsagede forurening eller skader på havmiljøet.

De to forhold kan potentielt udløse en bøde på mere mere end 300.000 australske dollar, svarende til knap 1,4 mio. kroner.

Den videre behandling af sagen blev udskudt til 12. juni i retten i Brisbane, bekræfter Australian Maritime Safety Authority (AMSA).

APL England gik efter tabet af de op mod 50 containere i havn i Brisbane, hvor skibet fortsat ligger tilbageholdt. Ifølge AMSA skal skibet forsikringsselskab stille en sikkerhed på 22 mio australske dollar, ca. 100 mio. kr. før skibet bliver frigivet, ligesom det først skal have udbedret skaderne efter hændelsen.

Det store mio-beløb skal sikre tilstrækkelige med midler til oprydningen.
Yang Ming containerskibet YM Efficiency på 4.250 teu tabte for to år siden 81 containere i hårdt vejr og det efterfølgende arbejde med at bjærge de mange containere løb op i 17 mio. australske dollar.

Se hvordan containere hænger ud over skibssiden HER.

Kilde: TradeWinds