Kroner og øre afgør et rigtigt motorvalg

Den danske motorfabrik Bukhs nyeste og foreløbig største enhed til den maritime verden Bukh D13 her som profil. (Foto: Bukh Motor)
Den danske motorfabrik Bukhs nyeste og foreløbig største enhed til den maritime verden Bukh D13 her som profil. (

På tærsklen til det store Europa fra Bulgarien og Sortehavet, Middelhavslandene Grækenland og Italien i syd til havet omkring Danmark og de Skandinaviske farvande i nord, ligger en af vort lands ældste producentvirksomheder med 120 års erfaring i det mindre motorsegment til den maritime verden. Det drejer sig om Bukh Motor A/S, der ligger tæt på den dansk-tyske grænse i Kruså. Virksomheden er en fusion mellem Bukh traktor i Kalundborg og den nok så kendte Callesen Motorfabrik i Aabenraa i Sønderjylland.

Publisert Sist oppdatert

Af Jens Nørgaard

Udadtil har Bukh ikke gjort så meget væsen af sig på matriklen ud til Flensborgvej, der er forbindelsen fra Aabenraa til Tysklands nordligste by Flensborg. Kommer man inden for murene i den tidligere danske base for den tysk ejede biludstyrsvirksomhed Hella, så ser verden anderledes ud. Hovedsproget hos den globalt arbejdende marine motorproducent er engelsk og den gennemgående farve fra traktortiden i det vestsjællandske er stadig rød som en Ferrari. Bukh benyttede farven længe før den italienske bilproducent.

Fra den første 1 cylinder Callesen glødemotor fra århundredskiftet til dagens produktion af højteknologiske mekaniske motorer, har koncernen bygget ikke færre ens 110.000 motorer heri iberegnet Callesens berømte 2 takt motorer til coasterflåden.

Resten af artiklen kan læses i Fiskerbladets oktoberudgave her.

Powered by Labrador CMS