Teknologisk vidunder nu ude på jomfruturen

Elin ved udrustning: Et blik mod udrustningskajen hos Jobi Værft A/S i Strandby med HG281 Elin under klargøring. Foto: Jens Nørgaard
Elin ved udrustning: Et blik mod udrustningskajen hos Jobi Værft A/S i Strandby med HG281 Elin under klargøring.

Det nordjyske skibsværft i Strandby, Jobi Værft A/S, har netop afleveret sin seneste nybygning HG281 Elin til Rederiet Tindskard og skibets reder Elin Vigarsdottir Tindskard i Hirtshals. Skibet er et sandt teknologisk vidunder og netop nu det mest moderne fiskefartøj i norden. Elin, der er værftets nybygning nummer 117 får Hirtshals som hjemhavn. Den skal sejles af to besætninger 2×3 mand plus to lærlinge og har været knap to år undervejs fra de første streger og kontrakten blev tegnet frem til afleveringen fra værft.

Publisert Sist oppdatert

Af Jens Nørgaard

For de to besætninger der skal sejle Elin er der tale om optimale forhold i apteringen med enkeltmands lugar og i fabrikken samt dækket med mere. Sikkerheden ombord samt komfort har fyldt meget i rederens interesse samt kravet for optimale håndteringsforhold af fangsterne. Der er tale om en konsum- og industritrawler. Stålskroget er bygget i Polen – Stettin-Swinoujscie området – der er kendt for sine mange skibsværfter. I øvrigt er det fjerde gang at Jobi får leveret fra samme polske værft. 

Fra værftet her i Strandby fører vi tilsyn med stålarbejdet. Så er vi sikre på kvaliteten. Udrustning og design foregår ligeledes her i Strandby. Foreløbig har jeg fået fire skibe to på 24 m i længden og én på 22 m samt den noget mindre HM95 August – én kystfiskerbåd til snurrevod og garn. Det skib skal leveres ved juletid og får hjemhavn i Hanstholm. Skibet er bestilt af fisker Gert August Olsen, Thorup Strand.

Elins primære fangster vil bestå af jomfruhummer. Trawleren kan køre som fire rigget. Det gør det muligt at hente 25 procent ekstra hjem ved anvendelse af alle fire muligheder.

Læs resten af historien i novemberudgaven af Fiskerbladet.

Powered by Labrador CMS