Gode tider for containerrederier

0

I Shanghai-indeksets 11 år lange historie har det aldrig ligget højere, end det gør lige nu. Det skyldes en aktuel flaskehals, vurderer analytiker.

En kinesisk flaskehals er skyld i, at containerrederierne har kronede dage i disse måneder. Det vurderer Lars Jensen, der er analytiker og indehaver af Seaintelligence Consulting ifølge Søfart. En større efterspørgsel på at få varer ud af Kina, end der er tomme containere i Østasien er forklaringen.

Rederierne kan dermed høste højere rater end længe for at flytte containere, og det spot-baserede Shanghai-indeks har ikke været højere i indeksets 11 år lange historie, end det er netop nu. Ser man på det kontraktbaserede CCFI-indeks, er der ikke mere end 15-20 procent op til det rekordhøje niveau fra omkring årtusindeskiftet. 

– Så der er ingen tvivl om, det vi ser lige nu, er et ekstremt stærkt marked på fragtraterne. Og fjerde kvartal bliver endnu stærkere end tredje kvartal, siger Lars Jensen til Søfart.