IMO vedtager omdiskuterede CO2-regler

Arkivfoto
Arkivfoto

Selvom forslaget har modtaget kritik fra flere lande for ikke at være ambitiøst nok, har IMO vedtaget nye retningslinjer for skibes CO2-udledning.

Publisert Sist oppdatert

Selvom flere lande – herunder Danmark – har udtalt kritik af det forslag FNs Internationale Maritime Organisation, IMO, tidligere har præsenteret, der skal reducere skibes CO2-udledning, har IMO netop godkendt det. Det oplyser Søfartsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Kritikken går på, at det nu vedtagne forslag ikke er ambitiøst nok. Over de næste år skal gamle skibe bygges om, så de overholder aftalte minimumskrav, der gælder for nybyggede skibe, og samtidig skal skibenes CO2-forbrug holdes os op imod skibets fragt. Men ifølge de kritiske røster vil de skibe, der udleder mest CO2, ikke blive straffet før 2029, og det gør det usandsynligt, at IMOs målsætning om at nedsætte CO2-udleningen på skibsfart med 40 procent inden 2030.

Søfartsstyrelsen vælger dog at se glasset som halvt fyldt.

– De nye klimaregler vil indføre reelle krav om reduktion af skibes CO2-udledninger. Med godkendelsen sender IMO det afgørende signal om, at der sker fremdrift og vedtages krav. Og så giver det godkendte resultat os et fundament at arbejde videre på fx i forhold til håndhævelse, siger Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth.

Godkendelsen betyder også, at det fremadrettet vil være muligt at få indsigt i skibes CO2-aftryk, som det også kendes fra en række andre områder, herunder biler, huse og hårde hvidevarer.

Hos Danske Maritime er administrerende direktør, Jenny Braat, dog ikke tilfreds:

It is a pity when the lowest common denominator is the result of the climate debate. We can do better than that. IMO godkender omdiskuteret forslag til at nedbringe udledningen på kort sigt https://t.co/gRny1MNuav

— Jenny Braat (@JennyBraat) November 17, 2020

Powered by Labrador CMS