Raterne på Asien-Europa stiger fortsat

0

SCFI-indekset ramte med 5,7 procent i denne uge den største stigning siden 2018.

Rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) steg i denne uge med 5,7 procent til 2048,27. Det er den største ugentlige stigning siden april 2018. Det er især raterne på Asien-Europa, hvor Mærsk er markedsleder sammen med schweiziske MSC, der er skyld i fremgangen. Her steg prisen med 27,2 procent svarende til 447 dollar til 2091 dollar per teu. Det skriver Ritzau Finans ifølge Shippingwatch.

Ritzau Finans har monitoreret rateniveauet på Asien-Europa siden 2012, og det har aldrig været højere, end det er netop nu. Fremgangen på Asien-Europa-ruten er også væsentlig hop sammenlignet med sidste uge, hvor stigningen var på ni procent. De stigende rater siden foråret skyldes en forbedret balance i markedet, fordi rederierne har reduceret deres kapacitet under coronakrisen, mens efterspørgslen har ligget overraskende højt. Et resultat af de positive tal er, at A.P. Møller – Mærsks B-aktie lukkede torsdag med et plus på 1,1 procent. i 12.510 kroner.

Raterne på ruten mellem Asien og den amerikanske vestkyst faldt i denne uge med 33 dollar til 3880 dollar per feu. Den rute alene udgør 20 procent af det samlede indeks.