Trawler fik ”Make Up” og motor på North Sea Yard

Der blev arbejdet flittigt under vandlinjen på Thronder medens den lå i dokken i Hanstholm. På svejsning af slingrekøl og klargøring til dæmper var nogle af flere store opgaver. Foto: Jens Nørgaard
Der blev arbejdet flittigt under vandlinjen på Thronder medens den lå i dokken i Hanstholm. På svejsning af slingrekøl og klargøring til dæmper var nogle af flere store opgaver.

Hanstholm trawleren HM 265 Thronder har været i dok hos North Sea Yard til en større retrofit – montering af en tonstung dæmper – der skal gøre det mere behageligt for besætningen ombord under konsumfiskeri. Det er Hanstholm Skibssmedje der har monteret dæmperen i stævnen og vandlinjen på fiskefartøjet. Ideen har allerede vist sit værd på både danske som norske fiskeskibe.

Publisert

Af Jens Nørgaard

En dæmper i stævnen på en konsumbåd gør, at man får en langt mere blød sejlads gennem søerne i stedet for hele tiden at udsættes for at ”banke pæle” eller brodsøer under konsumfiskeri.

Dæmperen boltes til fartøjet og minder mest af alt om en større platform. Når der rigges om fra konsum- til industrifiskeri er det en hurtig sag for en dykker at afmontere dæmperen. Den sættes så på Thronder igen, næste gang skibet skal på konsumfiskeri.

Under industrifiskeri er dæmperen ubrugelig. Her vil den blot grave stævnen ned i søerne. Det giver jo ikke nogen mening.

HM 265 Thronder er bygget i 2008 hos Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Fartøjet er 16,9 meter lang og har en brt på 98,5. Bredden er 5,8 m. Dybgangen er 3,39 meter. Thronder blev oprindelig bygget til næstformanden i Bælternes Fiskeriforening, Palle Heinrich, og hans rederi Sønderborg Fiskeriselskab ApS til både konsum- og industrifiskeri. I 2015 blev skibet solgt til svenske interesser Astrid Fiske AB for to år senere igen at blive solgt videre til rederiet Cyrano ApS ved familien Vendelbo.

Læs hele historien i decemberudgaven af Fiskerbladet

Powered by Labrador CMS