Fransk mega-skib overgår nu verdens øvrige giganter

CMA-CGM-Jacques-Saade_KB1-768x512

Det blev det franske transport konglomerat CMA CGM der sendte verdens hidtil største containerskib ”Jacques Saadé” i markedet på den stærkt konkurrenceprægede containerrute mellem Asien og Nordeuropa. Med sine 400 m i længden og 61 m i bredden samt en højde på 78 m rummer fartøjet ifølge rederiets oplysninger lidt over 23.000 TEUs. Foruden titlen – verdens største containerskib – er skibet også det største i megaklassen som drives af LNG Liquefied Natural Gas. 

Publisert Sist oppdatert

Af Jens Nørgaard

LNG-tanken på ”Jacques Saadé” rummer ikke mindre end 18.000 m3 gas – nok til at skibet kan tilbagelægge en rundrejse på ca. 24.000 sømil mellem Fjernøsten og Europa på rederiets såkaldte French Asia Line (FAL). Dermed indtager den franske gigant og rederiet en pionerrolle som markedsleder i anvendelse af den grønnere teknologi til fremdrift af skibstyper som denne mastodont.

LNG er alternativet til Diesel. Den flydende gasart reducerer svovldioxid med op til 99 pct., NOx med op til 85 procent og kuldioxid med ca. 20 procent. Som pioner på området får franskmændene ros med på vejen af de nordtyske myndigheder. Det viser bare, at der er set rigtigt i ”krystalkuglen” også fra tysk side, idet der ved Kieler Kanalens udmunding i Elben i Brunsbüttel er et større ”LNG-Hub” under opførelse. Det får indvirkning på Hansestaden Hamborg som grøn metropol. 

I Danmark har vi allerede ekspertisen til bunkring af LNG ikke mindst i Hirtshals, hvor den store kunde er det dansk-norske Ro/Pax rederi Fjordline og deres skibe som Bergensfjord og Stavangerfjord.

Læs hele historien i decemberudgaven af Maritime

Powered by Labrador CMS