Danske Rederier: Godt forhold til UK skal bevares

dfds-cote-des-flandres-dover-feb-16-002-768x512

Uanset hvordan forhandlingerne mellem EU og Storbritannien ender, ønsker Danske Rederier, at EU opretholder et tæt forhold til Storbritannien.

Publisert Sist oppdatert

Det er en økonomisk mastodont, som har sagt farvel til EU i år, og som nu forsøger at nå til enighed med EU om rammerne for det fremtidige samarbejde.

Storbritannien er Danmarks tredjestørste eksportmarked, og samtidig også det tredjestørste marked for danske rederier. Der er mange fragtruter over den engelske kanal mellem EU og Storbritannien, ligesom danske offshore rederier løser mange opgaver i britisk farvand.

– Uanset hvordan vi vender og drejer det, så er Storbritannien er meget vigtigt marked for Danmark. Det gælder både for eksporten af varer og for transporten til og fra Storbritannien, og derfor har vi har ventet meget spændt på en afklaring af det fremtidige forhold, siger Jacob K. Clasen, viceadministrerende direktør i Danske Rederier, og tilføjer:

– Brexit er en realitet, og nu er det vigtigste, at vi holder Storbritannien så tæt som muligt, også selvom der ikke skulle lande en handelsaftale.

Øget toldkontrol
Frem mod 1. januar 2021, hvor der igen vil skulle være toldkontrol ind og ud af Storbritannien, har danske virksomheder og myndigheder forberedt sig på den nye virkelighed.

– Der vil være flere administrative byrder fra årsskiftet, det kan vi ikke undgå. Men blandt andre DFDS har knoklet for at få et system op at stå, der gør fragten over EU’s grænse så smertefri som muligt. Derfor vil det rent praktiske være velforberedt, og handlen mellem EU og Storbritannien skal også nok fortsætte. Vi frygter bare, den går ned i gear, hvis vi ikke får en aftale, siger Jacob K. Clasen.

I 2019 havde danske rederier en eksport til Storbritannien på 12 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS