Bo Cerup-Simonsen: Transport til søs bør blive øget

Bo-Cerup-Simonsen-102-768x512

I et stort interview med Ingeniøren fortæller Bo Cerup-Simonsen om sine forventninger og forhåbninger til den grønne udvikling i branchen de kommende år.

Publisert Sist oppdatert

Det er nok gået de færreste i branchens næse forbi, at Bo Cerup-Simonsen bliver en væsentlig aktør de kommende år – både internt i branchen og udenfor. Med et konstant øget fokus på at finde bedre løsninger på de klimaudfordringer, som ikke umiddelbart forsvinder af sig selv, vil han som direktør for det nyoprettede Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping få vigtig indflydelse på, hvordan branchen kan nytænke og innovere sig til et lavere CO2-tryk.

Bo Cerup-Simonsen har tidligere til Maritime udtalt, at han tror, det er et spørgsmål om tid, før der kommer et globalt rammeværk, som regulerer størstedelen af skibsfarten, og i et stort interview med Ingeniøren sætter han flere ord på sine ambitioner for skibsfarten de kommende år:

– Risikoen ved et globalt regelværk, der øger omkostningen på skibsfart kunne være et modal-skift, altså at varer transporteres på en anden måde med fly eller jernbane, eller slet ikke – men det vil næppe ske i nogen særlig skala. Da skibstransport er den mest klimavenlige transportform, burde man snarere se, at varetransport skifter fra land og luft mod søvejene, efterhånden som kravene til klimavenlig transport øges.

Læs hele Bo Cerup-Simonsens store interview med Ingeniøren her.

Powered by Labrador CMS