Færgeforbindelse over Elben genoptages med LNG-færge

Fjord-1-Fanafjord1-Foto-LMG-Marin-768x512

Fra marts 2021 gøres et nyt forsøg på at genetablere færgeoverfarten mellem Brunsbüttel mellem Kieler Kanalens udløb i Elben og Cuxhaven på den modsatte side i Nedersaksen ved flodens munding i Nordsøen. Det er det nyetablerede rederi Elbeferry GmbH, der i et charterarrangement indsætter den norske LNG og fjordfærge Fanafjord. Af økonomiske årsager måtte rederiet Elb-Link opgive overfarten i 2017. Rederiet sejlede på ruten med to dobbeltender færger som i dag opereres på overfarter i de arktiske område af Østcanada.

Publisert Sist oppdatert

Af Jens Nørgaard

Initiativtagerne bag rederiet Elbeferry GmbH tror på mulighederne og tager springet og genetablerer overfarten, som siden lukningen 2017 har været hårdt savnet. I begyndelsen kun med en enkelt dobbeltender færge som den chartrede fra færgerederiet Fjord 1 i Florø nord for Bergen. Der er tale om en LNG færge bygget i 2007 og indsat i fjordsystemerne og de nære kystområder som Bjørnafjorden der støder op til Europavej 39. Den vej forbinder en af de vigtigste transport korridorer på Vestlandet mellem Stavanger og Bergen. Fanafjord sejlede på fjorden frem til oplægningen i 2019. Færgen er i øjeblikket under opgradering i hjemhavnen.

Overfarten mellem de to havnebyer ved Elben har været en stor mangelvare, fortæller lederen af Cuxport havneudvikling og logistik, Roland Schneider, til Maritime. Overfarten vil, når den nu kommer i gang, betyde store besparelser for en af Cuxports største kunder Siemens Gamesa. Fremover kan transporter af Naceller, tårnelementer og rotorblade igen transporteres direkte på blokvogn fra produktionsstedet i ”vindbyen” Brande i det midtjyske, og sejles i direkte linje med færgen fra Brunsbüttel til Cuxhaven og fortsætte ind på Elektronikkoncernens eget oplags-område.

Læs resten af historien i den seneste udgave af Maritime

Powered by Labrador CMS