Hamborg Havn genvandt markedet trods stort pres

Burchardkai-768x512

Hamborg Havn årsresultat 2020

Publisert Sist oppdatert

Det lykkedes ikke Corona-Pandemien at bøje ”nakken” på Europas tredje største havn Hamborg. Trods alle odds lykkedes det havnemyndighederne at sikre en fremdrift i omsætningstallene i Q4, som samlet set lå tre procent over resultatet i samme periode 2019. Containeromsætningen i 2020 var kun 1,2 pct. under resultatet for hele året. Der blev omsat 126,3 mio. tons, (-7,6 pct.), hvilket er 10 mio. tons mindre end i rekordåret 2019.

Første halvår i 2020 var en lang nedtur og udfordring. Det oplyste havnens bestyrelsesformand, Axel Mattern. Ved at nærlæse tallene fra Hamborg er det interessant at se at såvel import som eksport tallene stort set ligger på linje. Importen tegner sig for 4,4 mio. TEU, (-7,8 pct.), og eksporten for 4,2 mio. TEU, (-8,2 pct.). Især import fra Fjernøsten har sat sine spor i årets første halvdel. Interessant er også at landene, der via de inter europæiske vandveje, (floder og kanaler), fortsætter en stabil udvikling til gavn for bl.a. storhavnen Hamborg.

Den helt store fremdrift viser sig på bulk- og massegods. Her er fremgangen på hele 19,7 procent. Det er især landbrugsafgrøder som div. kornsorter. Med 1,1 mio. tons, (+198,6 pct.), er det mere end anerkendt hedder i hansestaden.

Kina i tilbagegang
Grundet fald i stålproduktionen måtte den sorte sektor, (Kul), notere en nedgang på
-5 pct. til 4,7 mio. tons i 2019. Stål gik tilbage med 4,4 pct. /9,5 mio tons. Olie- og flydende kemiprodukter gik tilbage med 11,6 mio tons, (8,4 pct.).

På top ti listen over containerhåndgeringen til/fra Hamborg tegner Kina sig for en tilbagegang på -8,2 pct. Det undrer shippingfolkene ved Elben, da Kina i forhold til alle andre er Tysklands vigtigste samhandelspartner. Rusland går tilbage med -12,7 pct., Sverige med -8,6 pct., Sydkorea med 10,4 pct., Brasilien med 11,1 pct. og Polen med 7,3 pct.

Lande med fremgang i samhandlen med Tyskland er USA +1,8 pct., Singapore +5,3 pct., UK +28,2 pct. og Malaysia +6,0 pct. Containerfremgangen, (+1,8 pct.), på i alt 591.000 TEU til USA er rekord og overrasker bl.a. på grund af manglende vareefterspørgsel. Til gengæld sørger premierminister Boris Johnsons UK for rekordhåndteringen af ikke mindre end 266.000 TEU. Årsagen til denne fremgang og rekord skal findes i transport-kapløbet om varer før Brexit blev en realitet. Alt andet lige må man forvente helt andre tal når 2021 opgørelsen kommer til februar næste år i 2021.

Grøn profil til skibsfarten
Trafikken ud/ind i Hamborg med containertog løftede i 2020 46,6 mio. tons fordelt på 2,6 mio TEU. Det er samlet set det næstbedste resultat i jernbanens historie til landene i Sydeuropa, Østeuropa og naturligvis Rusland samt de direkte containertog til Kina i konkurrence med skibsfarten.

Bestyrelsesformand, Axel Mattern, kommenterede også Berlin-regeringens udsatte prisforhøjelser på skibsfartens benyttelse af Kieler Kanalen. Det er med til at give et positivt grønt løft for skibsfarten, som nu har fået Merkel-regeringens opmærksomhed. Nu presses der på for et samlet europæisk krav til landstrømsanlæg for europæiske skibsfart med Berlin i spidsen. Det vil gavne den samlede klima indsats, hed det på mødet i Hamborg.

Hamborg havn forventer i 2021 en fortsat stabil udvikling med nyvundne linieaftaler og et årsresultat på 130 mio. tons samt en omsætning på 8,7 mio. TEU, hvilket skulle være en mulighed.                                                                         Jenø-

Powered by Labrador CMS