Dansk Esvagt-skib har stor succes i Norge

Dansk Esvagt-skib har stor succes i Norge

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

today popular

En af forsvarets redningshelikoptere
Stor redningsaktion - Forsvaret leder efter forsvundet sømand
En springende tun
Fiskeristyrelsen tillader øget fiskeri af tun fra Skagen havn
Imponerende video: Se slæbebåd redde containerskib fra kollision
Imponerende video: Se slæbebåd redde containerskib fra kollision
filip-gielda-Odv8YNim-fg-unsplash
Én omkommet da jolle kæntrede på grund af for mange fisk
Her er Verdens nye største containerskib
Her er Verdens nye største containerskib

Dansk Esvagt-skib har stor succes i Norge

Otte års service i Barentshavet har vist, at ’Esvagt Aurora’ er ideelt tilpasset arbejdet i arktiske egne. Skib og besætning har reddet liv og endda slukket en brand på land. Det skriver Esvagt i en pressemeddelelse.

Norges olie- og energiminister Tord Lien kaldte det ’en milepæl i norsk oliehistorie’, da den flydende olieplatform ’Goliat’ blev sat i drift i Barentshavet i 2016.

Forud var gået 30 års gasproduktion i området, men Goliat skulle nu som verdens nordligste olieplatform tage de første skridt ind i olieproduktion i en region, som både er barsk og kold at arbejde i og samtidig har unikke naturressourcer, som skal beskyttes.

Den kombination kræver noget særligt, og derfor blev Esvagt Aurora bygget; et 87-meter langt multi-purpose skib spækket med innovativt beredskab til enhver tænkelig situation. Skibet begyndte arbejdet i området i august 2012, og har fra første dag vist sit værd.

”Goliat-feltet er på mange måder en særdeles krævende arbejdsplads. Det er mørkt halvdelen af året og koldt hele året; vi er meget langt fra alle andre, og vi har ansvaret for sikkerhed for både mennesker og miljø. De betingelser kræver noget særligt af både skib og besætning. Vi har en fantastisk dedikeret besætning, som træner hele tiden for at give sig selv de bedst mulige odds for at håndtere enhver situation. Det aftvinger respekt, at man nu har løst opgaven til perfektion gennem otte år,” siger Ib Hansen, Head of Commercial i Esvagt.

Skib og besætning har ved flere lejligheder været den afgørende forskel i skarpe situationer. En kold februar-morgen i 2015 faldt en ingeniør i vandet fra semi submersible riggen ’Scarabeo 8’, men med en lynsnar redningsaktion af besætningen fra ’Esvagt Aurora’ blev ingeniøren fundet og reddet.

Præstationen var en væsentlig årsag til, at ESVAGT blev hædret med ENI Safety Award 2016.

Udover ansvaret for sikkerhed og oliespildsberedskab har ’Esvagt Aurora’ også løst opgaver med at håndtere slangen til lastesystemet og brugt skibets egen ROV til operation og videodokumentation af, at alt under overfladen er i orden.

Senest har skibet helt usædvanligt været en afgørende forskel på land: I oktober 2020 var ’Esvagt Aurora’ på vej ud af havnen i Hammerfest, da det blev tilkaldt for at slukke en brand i en turbine på gasproduktionsanlægget Melkøya.

”Vi havde nok ikke forestillet os brandslukning på land som en potentiel arbejdsopgave eller realistisk scenarie, men det siger alt om skibets egnethed og besætningens indstilling og kompetencer, at man naturligvis også kunne løse den opgave”, siger Ib Hansen.

’Esvagt Aurora’ er på kontrakt med Vår Energi i Barentshavet frem til 2022.

(Visited 1 times, 1 visits today)

POPULAR THIS WEEK

Redningsfartøjet Det norske veritas
Dansk kæmpetrawler gik på grund i Lofoten
filip-gielda-Odv8YNim-fg-unsplash
Én omkommet da jolle kæntrede på grund af for mange fisk
En springende tun
Fiskeristyrelsen tillader øget fiskeri af tun fra Skagen havn
einar-jonsson-zGahmtfFMgU-unsplash
Venstre-politiker vil skyde halvdelen af sælerne i Østersøen
Her er Verdens nye største containerskib
Her er Verdens nye største containerskib

RELATED POSTS