Arkivfoto: Aarhus Havn
Arkivfoto: Aarhus Havn

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Hyldet som ejerleder – Torben Østergaard-Nielsen modtager stor hæder
Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
René Christensen
Dansk Akvakultur henter DF-politiker som ny direktør

Der er stor glæde i Aarhus, efter et samlet Folketing har besluttet at bygge en tunnel mellem Marselis Boulevard og byens havn.

Et bredt flertal i Folketinget har netop besluttet at bygge en tunnel mellem Marselis Boulevard og Aarhus Havn. Marselistunnellen bliver bygget og betalt af statslige midler, og projektet har en skønnet anlægsudgift på 2,7 milliarder kroner.

”Det er en markant anerkendelse af, at Aarhus Havn er hele Danmarks havn og Danmarks internationale havn. Med den beslutning har det politiske Danmark sikret Aarhus Havns vækstmuligheder og dermed vores placering på fremtidens Danmarkskort. Vi er meget glade i dag,” siger Aarhus Havns CEO Thomas Haber Borch.

Nu er beslutningen taget, men der kommer til at gå en del år, før den første lastbil kommer til at køre igennem tunnelen. Staten forventer, at projektet igangsættes i 2025, og inden da skal der gennemføres miljøkonsekvensvurdering og udbud. Selve anlægsperioden vil tage ca. 5 år, og tunnelen vil således stå færdig i ca. år 2030.

Læs også: Aftale på plads – Ny limfjordsforbindelse og tunnel til Aarhus Havn

”I anlægsperioden er det helt afgørende, at vores kunder sikres fremkommelighed, så de let og smidigt kan komme til og fra havnen, mens byggeriet står på. Derfor vil jeg appellere til, at der politisk bliver taget hånd om den problematik så hurtigt som muligt – og meget gerne i samarbejde med transporterhvervet,” siger Thomas Haber Borch.

Beslutningen om at bygge Marselistunnellen er en del af et større infrastrukturforlig, der også betyder en udvidelse af E45 til 6 spor på strækningen fra Aarhus S til Aarhus N og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S.

”Vi har kunder, der i spidsbelastningsperioder holder i kø på E45 for at komme frem til Aarhus Havn. Derfor er motorvejsudvidelsen endnu en rigtig god nyhed for hele Produktionsdanmark og for transporterhvervet, når dansk eksport skal ad motorvejen via havnen og videre ad søvejen ud i hele verden,” fastslår Thomas Haber Borch.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Foto Martec 2
Se billederne: 56 maskinmestre fejret på Martec
Sjusk i Miljøstyrelsen får ikke minister til at rykke
Danske opdrætsfisk overholder PFAS-grænseværdier
Klumpfisken på Saltum Strand
Skåret op på Nordsøen - Derfor døde 230 kilo tung klumpfisk
Fiskeriminister Jacob Jensen V
Opruster - Fiskeriministeren får ny særlig rådgiver
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført
Første udskibning af vindmøller til Arcadis Ost 1 er gennemført

Relaterede artikler