Danske Rederier: Gode grønne takter i åbningstale

Danske Rederier: Gode grønne takter i åbningstale

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

today popular

En af forsvarets redningshelikoptere
Stor redningsaktion - Forsvaret leder efter forsvundet sømand
En springende tun
Fiskeristyrelsen tillader øget fiskeri af tun fra Skagen havn
Imponerende video: Se slæbebåd redde containerskib fra kollision
Imponerende video: Se slæbebåd redde containerskib fra kollision
filip-gielda-Odv8YNim-fg-unsplash
Én omkommet da jolle kæntrede på grund af for mange fisk
Her er Verdens nye største containerskib
Her er Verdens nye største containerskib

Danske Rederier: Gode grønne takter i åbningstale

Danske Rederier er parate til at skubbe i den grønne retning, som statsminister Mette Frederiksen omtalte i tirsdagens åbningstale i Folketinget.

”De varer, vi henter fra resten af verden, bliver transporteret på skibe, der ikke længere sejler på olie, men på grønne brændstoffer.”

Sådan sagde statsminister Mette Frederiksen om et fremtidsscenarie tirsdag fra talerstolen i Folketinget, hvor hun gav sin åbningstale, og omtalen af skibsfart som bidragsyder til en grønnere fremtid med mindre CO2-udledninger og renere luft vækker glæde i Danske Rederier.

”Det allervigtigste lige nu er, at vi sikrer nogle rammer og vilkår, som understøtter den igangværende udvikling af grøn skibsfart. Det er den eneste rigtige vej at gå, og derfor er jeg glad for, at den dagsorden er højt placeret i statsministeren bevidsthed,” siger Anne H. Steffensen, administrerende direktør i Danske Rederier.

Det er et erklæret mål i Danske Rederier, at de første oceangående nulemmissionsskibe skal være i drift senest i 2030, og skibsfarten skal være klimaneutral i 2050.

Udover statsministerens tale har regeringen også offentliggjort lovprogrammet for folketingsåret 21/22, og her er flere ting på tegnebrættet, som Danske Rederier har arbejdet for.

Blandt andet er det lovtekniske arbejde, som skal bane vejen for demonstration med CC(T)S i Nordsøen, hvor står T for transport og er en vigtig del af ligningen, på programmet.

Det vil sige muligheden for at indkapsle CO2 og lagre det sikkert i undergrunden samt en lovliggørelse af transport, import og eksport af CO2. Det er en dagsorden som Danske Rederier har været en aktiv del af, da det er en gevinst for klimaet og en stor mulighed for rederierne.

Desuden kommer en energiø i Nordsøen også et skridt nærmere en realisering i det kommende folketingsår. Det er ligeledes et projekt, som rummer store muligheder for rederierne.

”Vi oplever stor vilje til grøn omstilling hos rederierne ikke mindst fordi det er det rigtige at gøre. Omstillingen drives af rederierne selv, kunderne og omverdenens forventninger. Og så skal reguleringen følge med, og der trækker statsministeren med sin åbningstale i den rigtige retning,” siger Anne H. Steffensen.

Foruden grønne tiltag skal Folketinget også vedtage lempeligere vilkår for danske sandsugere og uddybningsfartøjer. Det er for at sikre, at det fortsat er attraktivt for uddybningsrederier at drive virksomhed fra Danmark og er noget, som Danske Rederier har arbejdet for siden 2019.

The post Danske Rederier: Gode grønne takter i åbningstale first appeared on Maritime Direct.

(Visited 4 times, 1 visits today)

POPULAR THIS WEEK

Redningsfartøjet Det norske veritas
Dansk kæmpetrawler gik på grund i Lofoten
filip-gielda-Odv8YNim-fg-unsplash
Én omkommet da jolle kæntrede på grund af for mange fisk
En springende tun
Fiskeristyrelsen tillader øget fiskeri af tun fra Skagen havn
einar-jonsson-zGahmtfFMgU-unsplash
Venstre-politiker vil skyde halvdelen af sælerne i Østersøen
Her er Verdens nye største containerskib
Her er Verdens nye største containerskib

RELATED POSTS