En kæmpe på 12.000 ton er begyndt sin rejse ud i Storstrømmen

En kæmpe på 12.000 ton er begyndt sin rejse ud i Storstrømmen

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

today popular

En af forsvarets redningshelikoptere
Stor redningsaktion - Forsvaret leder efter forsvundet sømand
En springende tun
Fiskeristyrelsen tillader øget fiskeri af tun fra Skagen havn
Imponerende video: Se slæbebåd redde containerskib fra kollision
Imponerende video: Se slæbebåd redde containerskib fra kollision
filip-gielda-Odv8YNim-fg-unsplash
Én omkommet da jolle kæntrede på grund af for mange fisk
Her er Verdens nye største containerskib
Her er Verdens nye største containerskib

En kæmpe på 12.000 ton er begyndt sin rejse ud i Storstrømmen

Fundamentet til pylonen på den kommende Storstrømsbro er nu flyttet ud på den pram, der skal sejle den ud i Storstrømmen.

Torsdag blev det cirka 12.000 ton tunge pylonfundament skubbet ud på prammen Boa Barge 34, som er 140 meter lang og 36 meter bred. Flytningen tog cirka 10 timer.

Gennem længere tid er der bygget et skinnesystem under fundamentet og ud på prammen. Under flytningen blev fundamentet løftet op af 48 stk. hydrauliske stempler, der hver kan løfte 500 tons. Herefter skubbede nogle andre hydrauliske stempler fundamentet ud på prammen via skinnesystemet.

Udskubningen er startskuddet til en af de helt store milepæle på projektet med at bygge Danmarks tredjestørste bro. Udskibningen og sænkningen er en af de teknisk mest komplicerede operationer på projektet, og så er den meget følsom overfor vind, vejr og strømforhold, fortæller projektchef Niels Gottlieb.

”Groft sagt handler det om at placere et 12.000 ton tungt betonelement med fem centimeters nøjagtighed, og det skal ske med både vind over havoverfladen og strøm under. Så både medarbejderne hos Vejdirektoratet og entreprenørens mandskab har med spænding set frem til dette. Og eftersom der kun bliver en enkelt pylon på den nye bro, så er det selvsagt en meget vigtig milepæl for projektet,” siger Niels Gottlieb.

De kommende dage skal fundamentet på prammen have afmonteret løfteudstyr – og klargøres til at blive sejlet ud.

Når fundamentet står på prammen, så kan slæbebåde trække prammen ud i Storstrømmen.

Her skal prammen efterfølgende ”sænke” sig selv ved at fylde vand ind i ballasttankene. Når prammen er sænket og står på 21 meter dybde, så flyder fundamentet og kan trækkes væk fra prammen.

Fundamentet trækkes derefter på plads med slæbebåde, hvor det fastgøres til fire ankerblokke på havbunden. Herefter fyldes der vand i ballasttankene i selve fundamentet, som efterfølgende sænkes ned, indtil det står på havbunden.

Når fundamentet står på havbunden, er det kun de øverste 4 meter af toppen af de røde stålkonstruktioner, som er synlige sammen med pylonen af beton. Resten er under vand. Disse røde stålkonstruktioner skal bære den platform, der efterfølgende skal monteres for at skabe arbejdsplads til bygning af den 100 meter høje pylon. Stålkonstruktionerne fjernes til sidst, når selve broen med skråstagskablerne er færdige.

The post En kæmpe på 12.000 ton er begyndt sin rejse ud i Storstrømmen first appeared on Maritime Direct.

(Visited 40 times, 1 visits today)

POPULAR THIS WEEK

Redningsfartøjet Det norske veritas
Dansk kæmpetrawler gik på grund i Lofoten
filip-gielda-Odv8YNim-fg-unsplash
Én omkommet da jolle kæntrede på grund af for mange fisk
En springende tun
Fiskeristyrelsen tillader øget fiskeri af tun fra Skagen havn
einar-jonsson-zGahmtfFMgU-unsplash
Venstre-politiker vil skyde halvdelen af sælerne i Østersøen
Her er Verdens nye største containerskib
Her er Verdens nye største containerskib

RELATED POSTS