REMA 1000 er en højdespringer indenfor salg af bæredygtig fisk

Arkivfoto: MSC

Forbrugeren har fået lettere ved at vælge bæredygtig fisk, og det har discountkæden REMA 1000 fået en pris for.

Publisert

Forbrugeren har fået lettere ved at vælge bæredygtig fisk, og det har discountkæden REMA 1000 fået en pris for. Ved at føre en bæredygtig indkøbspolitik for fisk og skaldyr, er andelen af solgte certificerede fiskeprodukter steget kraftigt hos discountkæden de seneste år.

I sidste uge tildelte non-profit organisationen Marine Stewardship Council (MSC) prisen Årets Guldfisk til REMA 1000, der i løbet af det sidste år har øget andelen af deres salg af bæredygtig fisk med MSC-mærket på, væsentligt.

Samlet lå andelen af alle former for certificeret fisk (MSC og ASC) i 2019 på 62 procent, i 2020 på 75 procent og i 2021 på hele 85 procent – og det er gode nyheder for både havet og forbrugerne. På MSC’s egen Globescan undersøgelse fra 2020 var REMA 1000 da også nummer 1 på listen over forbrugernes foretrukne steder at købe fiskeprodukter.

”Det er utroligt vigtigt, at REMA 1000 tager så stort ansvar for, at gøre det let for forbrugerne at træffe et bæredygtigt valg når de køber fisk,” siger Linnéa Engström, programdirektør for MSC i Skandinavien og Østersøregionen.

”Vi er meget glade for prisen og anerkendelsen. Vi satte os i 2018 et ambitiøst mål for at øge andelen af certificeret fisk vi solgte i butikkerne til 75 procent. Det har vi nu nået – og mere til. Det er rart at tænke på, at vi er med til at flytte danskernes indkøbsadfærd af fisk i en mere bæredygtig retning,” lyder det fra Jonas Garly Sørensen, indkøbschef for REMA 1000 i Danmark.

Blandt dagligvarekæder har REMA 1000 en markedsandel på 12 procent, men i forhold til deres størrelse sælger kæden flest certificerede fiskeprodukter. Desuden har man – blandt andet med tiltag som Sæsonfisk – igennem længere tid aktivt sat fokus på hele varekategorien.

Powered by Labrador CMS