Se billederne: Sådan skrider arbejdet på Storstrømsbroen frem

Betonkonstruktionen til højre i billedet er landfæstet. Det er her broen møder land. Den mørke konstruktion midt i billedet er den første bropille som vi kalder 21Nord. Mellem bropillen og landfæste bygges det første brofag. Foto: Vejdirektoratet
Betonkonstruktionen til højre i billedet er landfæstet. Det er her broen møder land. Den mørke konstruktion midt i billedet er den første bropille som vi kalder 21Nord. Mellem bropillen og landfæste bygges det første brofag. Foto: Vejdirektoratet

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles
Foto Hempel AS
Hempel knytter kreditfaciliteter på 1,5 mia. euro til bæredygtighed
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Smuk video: Kom helt tæt på Danmarks nye hurtigfærge
Smuk video: Kom helt tæt på Danmarks nye hurtigfærge

Der er stor fremgang i arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro. Her kan du se alle de nyeste billeder.

På den midlertidige dæmning på Masnedø er entreprenørens mandskab godt i gang med at opføre de to nordligste bropiller på Storstrømsbroen.

Fire af Storstrømsbroens 44 bropiller bygges på land. To på Falster og to på Masnedø. De førstnævnte er for længst færdige selv om de er skjult bag et stort stillads. Stilladset er sat op, mens brofaget bliver støbt ovenpå.

På Masnedø skrider det også godt frem med bropillerne 20N og 21N. (N står for nord). Status kan se på nogle af de seneste luftfotos vi har taget fra området.

20N er bropillen længst ude mod vandet. Her mangler fortsat den øverste del. På 21N arbejder mandskabet i øjeblikket på den øverste del af bropillen, så det er næsten færdigt. Når de to bropiller er færdige, skal hullerne omkring dem fyldes op, og der skal etableres en midlertidig betonplade til stilladskonstruktionen. Stilladset genbruges fra Falster-siden.

Til venstre ses bropille 20N og til højre 21N samt landfæstet. Foto: Vejdirektoratet

Det kræver en stor stilladskonstruktion til at bære brofaget, mens det bliver bygget og støbt. Stilladset kommer til at bære hele vægten af brofaget, indtil beton og armering er fuldt færdig, og det kan bære sig selv fra bropille til bropille. Derfor skal stilladskonstruktionen have et solidt fundament at stå på, så derfor støbes der en midlertidige betonplade mellem bropillerne.

Inde i landfæstet er der er teknikrum og herfra er det også muligt at bevæge sig videre ud i det hule brodæk, når det er støbt. For at kunne komme i til landfæstet er der bygget en tunnel som indgang ind. Senere vil dæmningen inde på land blive bygget højere, så det meste af landfæstet og tunnel vil ikke blive synlige når projektet er færdigt. Foto: Vejdirektoratet

Da der er højdeforskel på terræn og fødderne på stilladset skal stå på et plant underlagt, så bliver betonpladen udført som trappe der hvor der er spring i terrænet.

På kortet ses placeringen af landfæstet og bropillerne på Masnedø i den røde cirkel. Illustration: Vejdirektoratet

Mens de to nordligste og to sydligste bliver støbt og opført på lands, så bliver elementerne til de resterende 40 bropiller støbt og produceret på Masnedø og herefter transporteret ud og placeret på en gruspude på havbunden. Aktuelt står der fem bropillefundamenter i Storstrømmen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Nordwind
Se billederne: Krigsfiskekutter på værft i Hvide Sande
Spildevand i Agersø Sund
Føler sig overset - Fiskere har kæmperegninger og får ingen hjælp
Scanel
Orskov Group køber sig ind i Scanel - Her er den nye ejerkreds

Relaterede artikler