Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn. Foto: Danske Havne
Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn. Foto: Danske Havne

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Avataq
Over 1000 tons rejer - Trawler med rekordfangst for tredje gang
20191216_Femern_Byggeplads05-800px
Tysk domstol stopper arbejde på Femern-tunnelen
Danmarks største fiskerihavn ligger i Skagen
Nyeste tal er udgivet - Her ligger Danmarks største fiskerihavn
Screenshot 2022-01-16 at 20.33
Voldsom video: Undersøiske vulkanudbrud sender tsunami over Tonga
HNLMS Rotterdam
Nato har udstationeret flådeskib i Østersøen syd for Bornholm

Danmarks havne er de femte mest effektive i verden, nummer tre i Europa. ”Verdensklasse,” mener Danske Havne.

”Det er jo, i bogstavelig forstand, verdensklasse!,” siger direktør i brancheorganisationen Danske Havne, Tine Kirk, i en kommentar til, at Danmark rangerer som nummer fem på listen over verdens mest effektive havne.

Det er World Economic Forum, der igen har ranglistet havnene i 139 lande, baseret på data fra 2019. På listen indtager Danmark altså en femte plads, en plads frem i forhold til 2018, og kun overgået af Singapore, Finland, Nederlandene og Hong Kong.

På listen over de mest effektive europæiske havne indtager Danmark tredjepladsen, kun overgået af Finland og Nederlandene.

”Det her viser endnu engang, at vi i Det Blå Danmark har meget at være stolte af. Vi er jo også den sjette største søfartsnation og nu altså også landet med verdens femte mest effektive havne. Når man ser på konkurrencen fra lande med voldsomt store, centrale havne kan vi godt tillade os at kippe med flaget i hækken af, at netop vore havne klarer sig så flot. Det siger jeg ikke kun, fordi havnene jo er vores medlemmer, men fordi jeg oprigtigt synes, at vi som nation skal være overordentligt tilfredse med, at havnene ledes så godt, at effektiviteten er i top”, siger Tine Kirk.

Hun peger på, at havne betragtes som kritisk infrastruktur og dermed eksempelvis skal holdes åbne, også under Corona-pandemien.

Anslået 90 procent af alt gods i verden fragtes på skibe, og eftersom fragtmængderne øges, vokser også kravene til havnenes effektivitet såvel som kravene til deres størrelse, både hvad angår kajlængder, baglandsplads, kraners størrelse og andet. Vanddybde er ligeledes stadigt vigtigere, så havnene kan tage de stadigt større skibe.

Corona-udbrud har i periode lukket nogle af verdens største havne i Kina, og sammen med krisen i Suez, hvor et skib i sommer satte sig på tværs og skabte en kø på næsten 150 store containerskibe, der ikke kunne passere igennem den vigtige transportkorridor, har det bidraget til det verdensomspændende pres på forsynings-kæderne.

”Når havne fungerer, holder åbent og leverer de ydelser, de skal, fungerer vores dagligliv. Så får vi de havregryn, cykeludstyr, møbler, trævarer, sten, grus og alt det andet, vi skal bruge i virksomhederne og i vores husholdninger. Når tingene fungerer, tænker vi af gode grunde ikke så meget over hvorfor og hvordan. Det er først, når det går galt, vi opdager det,” siger Tine Kirk.

Ingen danske havne har været lukkede af Corona. Havnene har taget mange forholdsregler for at holde butikken kørende. Blandt andet har flere havne adskilt personale, så de spiste i forskellige kantiner. En kranfører må helst ikke rammes af Corona, for man kan ikke lige få en afløser med den uddannelse i Jobcenteret. Nogle havne sendte administrative funktioner, der kunne løses hjemmefra, hjem, og sådan har havne landet over sikret, at den kritiske infrastruktur fungerede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Avataq
Over 1000 tons rejer - Trawler med rekordfangst for tredje gang
1-maersk-hardware-ships_2016
Maersk opjusterer igen - På vej mod Danmarkshistoriens største overskud
Foto Russian Fishery Company
Aalborg-virksomhed sikrer kæmpe russisk ordre på halv milliard
Beaumaiden
Haverirapporten er klar - Styrmand sov da Beaumaiden grundstødte
Prammen Karin Høj
Ekspert giver bud på hvordan Scot Carrier vædrede danske Karin Høj

Relaterede artikler