Her er verdens første fiskekutter som skal sejle på brint

Loran. Illustration: Skipsteknisk A/S
Loran. Illustration: Skipsteknisk A/S

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

today popular

Foto Twitter Dominic Dyer
Fire spækhuggere skudt - Sælger kødet for 50 kroner kiloet
Torsk
Trods små torskekvoter: Fiskere får ikke hjælp fra ministeren
gitte henning ny
Kæmpe formuer - Her er landets rigeste fiskere
Millionbøde og fængsel: Krav om hårde straffe i Dan-Bunkering-sag
Millionbøde og fængsel: Krav om hårde straffe i Dan-Bunkering-sag
Kok dræber kaptajn ombord på bulk carrier
Kok dræber kaptajn ombord på bulk carrier

Det norske rederi Loran vil udvikle et grønt og innovativt fiskefartøj, der skal reducere forbruget af fossilt brændstof med mere end 40 procent.

Det norske rederi Loran går forrest i teknologikampen mod at reducere forbruget af fossilt brændstof. Derfor har rederiet netop offentliggjort tegningerne til verdens første fiskekutter som skal sejle på brint. Det oplyser investeringsselskabet Enova i en pressemeddelelse.

Netop Enova har bidraget med 92,5 millioner norske kroner til at få det miljøvenlige fiskefartøj realiseret.

“Ved at være først ude med brint håber vi, at den nye Loran (Som også bliver navnet på kutteren, red.) bliver et af de fartøjer, der danner grundlag for et grønt skifte i fiskeriet. Hvis vi i dag skal bygge en fremtidsrettet og moderne båd, vil vi gerne sikre, at nybygningen repræsenterer den mest moderne, effektive og miljøvenlige teknologi, der kan fås,” siger daglig leder i rederiet, Ståle Otto Dyb.

Fartøjet er designet af virksomheden Skipsteknisk AS, og da Loran skal være ude på havet 4-6 uger i træk, får kutteren brug for flere energikilder for at dække sit strømbehov.

Skipsteknisk oplyser, at grundideen for det nye fartøj derfor er containerbaseret lagring af brint, to brændselsceller på 185 kW og et batteri på 2000 kWh foruden konventionelle dieselmotorer.

Nybygningen Loran skal i første omgang reducere forbruget af fossilt brændstof med mere end 40 procent, men skal samtidig gøres klar til, at fremtidige nybygninger bliver helt emissionsfrie.

(Visited 157 times, 1 visits today)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

POPULAR THIS WEEK

Foto Twitter Dominic Dyer
Fire spækhuggere skudt - Sælger kødet for 50 kroner kiloet
Foto Royal Arctic Line
Royal Arctic Line sender atter skib til Antarktis
Torsk
Trods små torskekvoter: Fiskere får ikke hjælp fra ministeren
gitte henning ny
Kæmpe formuer - Her er landets rigeste fiskere
Kok dræber kaptajn ombord på bulk carrier
Kok dræber kaptajn ombord på bulk carrier

RELATED POSTS