Ny transportservice sikrer friskere fisk fra Nordnorge

Foto: Blue Water Shipping
Foto: Blue Water Shipping

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

gitte henning ny
Storfisker sælger alle sine kvoter - "Jeg er træt af politisk hetz"
Esbern-Snare
Debat: Hjælper det overhovedet at have Esbern Snare i Guineabugten?
Her ses en almindelig næbhval
Sjælden næbhval i Kolding Fjord er med stor sandsynlighed død
MS Estonia. Foto Valitsus
I dag indledes ny Estonia-retssag: Anklaget for at forstyrre gravfreden
Foto Læsøfærgen
Læsø skal have nybygget dansk-norsk færge

Blue Water, CargoNet og Nor-log Thermo har sammensat en transportløsning med tog, der forkorter leveringstiden og formindsker CO2-udledningen

En helt ny transportløsning fra Narvik i Nordnorge skal sikre friske fiskeforsyninger til resten af Europa. I et samarbejde med norske CargoNet og Nor-log Thermo har Blue Water Shipping skræddersyet en løsning, der forkorter transporttiden med op mod 40 procent.

I søndags ankom det første tog til Padborgs godsbaneterminal. Efter aflæsning fra toget blev trailerne kørt videre til Blue Waters køleterminal, der er nabo til godsbaneterminalen i Padborg. Blue Water varetager herfra den videre distribution rundt i Europa.

I nordgående retning benyttes trailerne til transport af fødevarer og andre former for forbrugsvarer fra kontinentet og Danmark til Norge. Toget kører via Malmø til Oslo, hvorfra distribution til hele Norge er muligt.

“Fra januar kan vi tilbyde ugentlig ankomst med frisk fisk direkte fra Nordnorge. Med den forventede opbakning fra de norske fiskeeksportører regner vi fra efteråret med at have tre ugentlige ankomster. Når vi vælger at transportere via bane fremfor vej, formår vi at reducere leveringstiden markant, og det er naturligvis altafgørende ved transport af fersk fisk. Samtidig betyder løsningen, at vi kan spare atmosfæren for cirka 7.000 ton CO2 om året,” lyder det fra Director Reefer Logistics Road ved Blue Water, Bent Rasmussen.

Transportmarkedet i Europa er lige nu under et stort pres grundet blandt andet chaufførmangel, Brexit og Covid-19, og det betyder, at både speditører og kunder oplever usikkerhed i leveringer. Men den nye service fra de tre partnere bidrager til at afhjælpe de stigende kapacitetsproblemer.

Baneløsningen nedbringer antallet af lastbiler på de norske veje med cirka 4.000 enheder om året, og samtidig er leveringssikkerheden højere, da man på skinnerne undgår påvirkning fra trængsel på vejene. Netop disse fordele er vigtige for Nor-log, som har specialiseret sig i køletransport af fødevarer fra Norge af højeste kvalitet.

“Det var væsentligt for os at etablere samarbejde med en partner af første klasse, der kunne varetage den videre distribution sydpå, og Blue Water har både erfaringen, de rigtige medarbejdere, faciliteterne samt det rigtige udstyr til at løse opgaven,” siger daglig leder Erlend Pekeberg fra Nor-log.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Fregatten Niels Juel Foto Iben Valery : Forsvaret
Forsvaret rykkede ud - Fem personer reddet ud af nødstedt coaster
Peter Willemoes
Mystisk: Dansk fregat skulle være i Østersøen - dukket op i Korsør
Patruljefartøjet Diana i Ebeltoft Vig
Russiske krigsskibe eskorteret ud af dansk farvand
Screenshot 2022-01-16 at 21.00
Se videoen: Sådan ser det ud, når trawlere møde en tsunami
Aura Seaways
Skøn video: Her anløber ny DFDS-færge sin hjemhavn

Relaterede artikler