Danske Havne roser gode grønne ambitioner fra rederierne

Tine Kirk. Foto: Danske Havne
Tine Kirk. Foto: Danske Havne

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

gitte henning ny
Storfisker sælger alle sine kvoter - "Jeg er træt af politisk hetz"
hanstholmhavn
Stor fiskerihavn får erfarne erhvervsfolk med i bestyrelsen
Foto Esbjerg Kommune
Esbjerg Havn åbner for strømforsyningen til Maersk Drilling
Foto Blue Water Shipping
Dansk transportkoncern udvider topledelsen
Tyra Vest
Første etape af nedbrydning af boreplatform er færdig

Det Blå Danmark har en særlig forpligtelse til at gå foran med grøn omstilling, så det gør vi, og rederiernes nye strategi skubber fornemt på, mener Danske Havne

”Det er helt rigtigt, at Danmark som stor søfartsnation er forpligtede til at vise den grønne vandvej fremad”, siger direktør i Danske Havne, Tine Kirk, som en kommentar til Danske Rederiers nye treårige strategiplan ”Towards Zero”.

Rederiernes plan indeholder bl.a. en målsætning om, at alle nye skibe fra 2030 skal kunne sejle på C02-neutrale brændstoffer.

”Vi er verdens sjettestørste søfartsnation, et land med en grøn førertrøje på en række områder og med et ambitiøst, politisk mål om at nå 70 procent CO2-redauktion om kun ni år. Så er det naturligt og rigtigt, at vi sætter barren højt og viser vej”, siger Tine Kirk.

Hun glæder sig over, at Danske Rederier med den nye strategi bidrager til at accelerere omstillingen af skibsfarten mod at blive emissionsfri. Blandt Danske Rederiers øvrige tiltag i strategien er at få indført nye ambitiøse reduktionsmål frem mod 2050 i den endelige drivhusstrategi i 2023 og at øge de danske rederiers bidrag til udbygningen af den globale havvindkapacitet.

”Det ligger smukt i forlængelse af, at Mærsk for nylig oprettede Zero Emission Center og bruger mange midler på arbejdet med at nedbringe søfartens udledninger. Det viser samlet et stort branche-ansvar,” siger Tine Kirk.

En række danske havne har iværksat stribevis af klimavenlige projekter; der er eldrevne kraner og biler på havnene, landstrømsanlæg med grøn strøm fra vindmøller til skibe og biodiversitetsprojekter flere steder.

Flere havne bygger bæredygtigt, og lige efter årsskiftet meddelte Hanstholm Havn, at man næste år vil blive Europas første C02-neutrale fiskerihavn, og i Esbjerg Havn installerer de til efteråret verdens første landstrømsanlæg baseret på brint.

Læs også: Danmark skal trække den globale omstilling af skibsfarten

Brancheorganisationen Danske Havne formulerede allerede i 2020 den grønne vision.

”De danske havne skal være blandt de fremmeste i verden hvad angår bæredygtige løsninger, vi er den grønne forbindelse mellem hav og vind”. I marts i fjor udgav organisationen sin første grønne rapport, ”Grønne erhvervshavne 2020” med en opgørelse over projekter, medlemshavne var i gang med eller i mål med.

Tilsvarende rapporter vil udkomme årligt, og nummer to lanceres på Havnekonferencen i Aalborg i april i år. Sidste år udgav man desuden i samarbejde med Dansk Energi rapporten ”En grøn havnestrategi for Power-to-X”.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

gitte henning ny
Storfisker sælger alle sine kvoter - "Jeg er træt af politisk hetz"
Peter Willemoes
Mystisk: Dansk fregat skulle være i Østersøen - dukket op i Korsør
Esbern-Snare
Debat: Hjælper det overhovedet at have Esbern Snare i Guineabugten?
Foto Syd- og Sønderjyllands Politi
Bomberyddere rykkede ud til "mine" i Blåvand
Patruljefartøjet Diana i Ebeltoft Vig
Russiske krigsskibe eskorteret ud af dansk farvand

Relaterede artikler