Nu er det tid til at forny certifikater hos Søfartsstyrelsen

Foto: Søfartsstyrelsen
Foto: Søfartsstyrelsen

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

gitte henning ny
Storfisker sælger alle sine kvoter - "Jeg er træt af politisk hetz"
Esbern-Snare
Debat: Hjælper det overhovedet at have Esbern Snare i Guineabugten?
Her ses en almindelig næbhval
Sjælden næbhval i Kolding Fjord er med stor sandsynlighed død
MS Estonia. Foto Valitsus
I dag indledes ny Estonia-retssag: Anklaget for at forstyrre gravfreden
Foto Læsøfærgen
Læsø skal have nybygget dansk-norsk færge

Det er tid til at forny CLC-, bunkers-, Athen- og vragfjernelsescertifikater hos Søfartsstyrelsen. Forsikringscertifikater skal fornys en gang om året, når de bagvedliggende forsikringer udløber. Certifikatpligtige skibe må ikke gå i fart uden gyldigt certifikat.

En stor del af certifikaterne udløber den 20. februar 2022. Det drejer sig typisk om CLC-, bunkers-, Athen- og vragfjernelsescertifikater med baggrund i P&I-forsikringer.

Nogle CLC-, bunkers-, Athen- og vragfjernelsescertifikater udløber på andre datoer end den 20. februar 2022. Det gælder typisk for certifikater, der er udstedt på grundlag af forsikringserklæringer (Blue Cards) fra forsikringsselskaber uden for Den Internationale Gruppe af P&I-klubber. Rederier med Blue Cards fra disse selskaber bør være særligt opmærksomme på at ansøge om certifikatfornyelse i god tid, da selskaberne normalt skal godkendes af Søfartsstyrelsen en gang om året.

Søfartsstyrelsen accepterer Blue Cards fra godkendte forsikringsselskaber i elektronisk form. Desuden udsteder Søfartsstyrelsen forsikringscertifikater digitalt til skibe, som opfylder betingelserne for udstedelse.

Fakta om certifikaterne

CLC-certifikat

CLC-certifikatet vedrører forsikring for ansvar for skader ved olieforurening ved transport af olie. Danske skibe, der transporterer over 2.000 tons bestandig mineralsk olie med carbonhydrider, skal have certifikatet.

Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe, som vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, og som transporterer over 2.000 tons olie i bulk som last.

Bunkercertifikat

Bunkercertifikatet vedrører forsikring for ansvar ved forureningsskader forårsaget af bunkerolie. Danske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover skal have certifikatet.

Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover, som vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, eller som vil operere fast på dansk søterritorium.

Athencertifikat

Athencertifikatet vedrører forsikring for ansvar for passagerer og deres bagage ved ulykker under erhvervsmæssig passagertransport. Danske passagerskibe i international fart samt danske passagerskibe i klasse A og B i national fart skal have et certifikat.

Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe, der vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, herunder udenlandske passagerskibe i klasse A og B, der sejler i national fart.

Vragfjernelsescertifikat

Vragfjernelsescertifikatet vedrører forsikring for ansvar ved identifikation, afmærkning og fjernelse af vrag. Danske skibe med en bruttotonnage på 300 eller derover skal have et certifikat.

Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe med en bruttotonnage på 300 eller derover, der vil anløbe eller afsejle dansk havn eller en offshoreinstallation på dansk søterritorium.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Fregatten Niels Juel Foto Iben Valery : Forsvaret
Forsvaret rykkede ud - Fem personer reddet ud af nødstedt coaster
Peter Willemoes
Mystisk: Dansk fregat skulle være i Østersøen - dukket op i Korsør
Patruljefartøjet Diana i Ebeltoft Vig
Russiske krigsskibe eskorteret ud af dansk farvand
Screenshot 2022-01-16 at 21.00
Se videoen: Sådan ser det ud, når trawlere møde en tsunami
Aura Seaways
Skøn video: Her anløber ny DFDS-færge sin hjemhavn

Relaterede artikler