Blue Water Shipping taber retssag til Odense Havn

Foto: Blue Water Shipping

Sø- og Handelsretten har fredag afgjort, at Odense Havn ikke skal betale erstatning til Blue Water for overtrædelse af havneloven.

Publisert

Sø- og Handelsretten afviste et erstatningskrav på 28,1 millioner kroner med tillæg af procesrenter, som Blue Water Shipping A/S havde krævet af Odense Havn A/S.

Det afviste erstatningskrav sker på trods af, at Trafikstyrelsen i 2017 afgjorde, at Odense Havn havde overtrådt havneloven ved at udføre havnerelaterede operatørvirksomhed i perioden 2014-2017. Sø- og Handelsretten dom ændrer ikke på Trafikstyrelsens afgørelse, hvilket dermed betyder, at Odense Havns overtrædelse af loven ikke medfører nogen sanktioner.

”Vi kan konstatere, at denne form for offentligt opgavetyveri kan ske uden konsekvenser. Det er beskæmmende, at vi har en havnelov, der ikke medfører nogen form for straf eller erstatning selvom havnen har overtrådt loven. Det udstiller havneloven som utilstrækkelig og uden konsekvens,” lyder det fra administrerende direktør i Blue Water, Søren Nørgaard Thomsen.

Sagen tog sin begyndelse i 2011, hvor A.P. Møller Maersk omdannede Lindøværftet i Odense til en industripark. I forbindelse med omdannelsen blev der indgået aftale mellem Maersk og Blue Water, hvorefter logistikkoncernen skulle varetage en betydelig del af de driftsmæssige opgaver i industriparken.

Disse opgaver omfattede blandt andet anhugning, stevedoring, kranførere og kørsel med industriparkens tunge køretøjer. 1. januar 2014 overtog Odense Havn dog industriparken, som kort tid efter begyndte at hjemtage hovedparten af de opgaver, som Blue Water hidtil havde udført på Lindø.

Uden held forsøgte Blue Water at finde en løsning med Odense Havn, men da dette ikke lykkedes, valgte selskabet at indbringe sagen for Trafikstyrelsen, som i 2017 altså afgjorde, at Odense Havn i strid med havnelovens regler havde udført ”havnerelateret operatørvirksomhed”.

På trods af lovbruddet, så mener Sø- og Handelsretten dog ikke, at Blue Water har løftet bevisbyrden for at kunne opnå erstatning. Af dommen fremgår det, at Blue Water ikke har godtgjort at man var eneste aktør til at udføre aktiviteterne og herunder heller ikke eneste aktør, der ville have udvist interesse for at udøve aktiviteterne. Det er dog en absurd præmis, mener man hos Blue Water Shipping.

”Det er en abstrakt vurdering uden hold i virkeligheden. Det betyder, at vi – som privat virksomhed – skal bevise overfor retten at ingen andre virksomheder på nogen som helst måde ville være interesserede i disse opgaver. Det er en urimelig og umulig forudsætning at lægge til grund for en så væsentlig afgørelse, da det reelt betyder, at ingen virksomheder kan få erstatning for kommunale havnes overtrædelser af havneloven,” siger Søren Nørgaard Thomsen.

Blue Water oplyser, at man nu vil nærlæse dommens præmisser sammen med firmaets rådgivere med henblik på at drøfte en eventuel anke.

Powered by Labrador CMS