Fast Kattegatforbindelse vil koste kassen og belaste klimaet

Foto: Kattegatforbindelse - Nej Tak

To nye notater fra Vejdirektoratet og Sund & Bælt viser, at en fast Kattegatforbindelse ikke er hverken økonomisk, trafikalt eller miljø- og klimamæssigt bæredygtig. Sådan lyder det fra foreninger imod forbindelsen.

Publisert

Udledning af mellem 2 og 3 millioner tons CO2 i anlægsfasen, massiv vækst i trafikken på over 33 procent mellem Øst- og Vestdanmark og en pris på cirka 110 milliarder kroner. Det er bare nogle af konklusionerne i to notater om Kattegatprojektet udarbejdet af Vejdirektoratet og Sund & Bælt, som fire foreninger mod en fast Kattegatforbindelse har fået aktindsigt i.

Notaterne er sendt til Transportministeriet i januar 2022, og budskaberne menes derfor at være de samme, som vil stå i den forundersøgelse af Kattegatprojektet, der forventes færdig og offentliggjort indenfor få uger.

“Notaternes konklusioner kommer slet ikke bag på os. Alene den enorme CO2-udledning i anlægsfasen burde få politikerne til at trykke på stop-knappen. Der er tale om en udledning, der aldrig vil blive tjent hjem igen. Det burde være gået op for politikerne, at en fast forbindelse over Kattegat ikke er en klimagevinst, men i stedet en kæmpestor klimabelastning,” lyder det i en pressemeddelelse fra Kattegatforbindelse – Nej Tak, der er en sammenslutning af fire foreninger imod projektet.

Ifølge et af notaterne forventes den samlede trafikmængde mellem Øst- og Vestdanmark at stige massivt med en Kattegatforbindelse. Således vil der uden en Kattegatforbindelse køre 52.500 biler over Storebælt per døgn i 2035, mens der med både en Storebælts- og en Kattegatforbindelse vil ske en stigning i den samlede trafik på hele 33 procent, så der vil køre 70.100 biler mellem landsdelene i døgnet.

Samtidig er prisen på en Kattegatforbindelse med bil- og togforbindelse er ifølge notaterne 109,5 milliarder kroner. Økonomien vil dog ikke kunne hænge sammen uden et stort tilskud på 20 milliarder kroner, som blandt andet skal dækkes af indtægter fra Storebæltsforbindelsen.

“Først og fremmest er det vigtigt at understrege, at en Kattegatforbindelse ikke er kritisk nødvendig infrastruktur, men et forældet prestigeprojekt fra starten af 1970-erne, som blev genoplivet i 2007, og som er helt ude af trit med den aktuelle klima- og miljødagsorden. Vi har i stedet brug for moderne og klimaansvarlige løsninger på trængselsudfordringerne, som kun vil blive ved med at stige, så længe politikerne foretrækker at løse trængselsproblemet ved at bygge endnu flere nye motorveje,” lyder det fra Kattegatforbindelse – Nej Tak.

Powered by Labrador CMS