Maersk og Ørsted indgår banebrydende aftale om methanol

Illustration: Maersk
Illustration: Maersk

Ørsted vil udvikle et Power-to-X-anlæg på den amerikanske golfkyst til at levere brændstoffer til Maersks kommende flåde på 12 methanoldrevne fartøjer, efter at de to industriledere har underskrevet en hensigtserklæring om aftag af en rekordstor mængde grønne brændstoffer til søfartsindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Over de seneste 20 år er udledningen af drivhusgasser fra den globale søfart steget markant, og den tegner sig nu for cirka 2 procent af den globale energirelaterede udledning. I kampen mod klimaforandringerne har søfartsindustrien hurtigst muligt brug for nye CO2-neutrale brændstoffer i stor skala for at reducere sin klimapåvirkning.

Nu har A.P. Møller – Maersk og Ørsted underskrevet en hensigtserklæring om at indgå et partnerskab om et nyt Power-to-X-anlæg i USA, der kan blive skelsættende for den grønne omstilling af den internationale søtransport og sætte standarden for fremtidig produktion i industriel skala af grønne brændstoffer til skibsfarten.

Ørsted vil udvikle et Power-to-X-anlæg med en kapacitet på 675 MW på den amerikanske golfkyst. Anlægget kommer til at producere cirka 300.000 ton e-methanol årligt, som Maersk vil aftage til sin kommende flåde på 12 methanoldrevne fartøjer. Anlægget vil blive drevet af ca. 1,2 GW vedvarende energi fra nye landvindmølleparker og solcelleanlæg. Det biogene kulstof, der er nødvendigt for at producere e-methanol, skal udvindes gennem CO2-fangst fra en eller flere store punktkilder.

Projektet forventes at blive idriftsat i anden halvdel af 2025, hvilket gør det til langt det mest ambitiøse projekt inden for produktion af e-methanol i industriel skala på globalt plan og en afgørende drivkraft på rejsen mod at reducere søfartssektorens CO2-udledningen. En endelig investeringsbeslutning kan potentielt træffes i slutningen af 2023.

“Aftalen om at aftage 300.000 ton e-methanol er den største aftale inden for grønne brændstoffer i søfartssektoren nogensinde, og det er et vidnesbyrd om både Ørsteds og Maersks indsats for at udvikle den grønne søtransport. Aftalen markerer også Ørsteds indtræden på det amerikanske Power-to-X-marked. Et nyt strategisk marked for selskabet, som har til hensigt at opføre 50 GW vedvarende energikapacitet inden 2030,” lyder det fra Ørsted i en pressemeddelelse.

“Vi vil gerne rose Maersk for den klare og ambitiøse indsats, som har gjort selskabet førende inden for den vanskelige opgave at begrænse søfartsindustriens klimapåvirkning. Partnerskaber med store aftagere af grønne brændstoffer, såsom Maersk, er en vigtig del af Ørsteds strategiske rejse, i takt med at vi udvider vores Power-to-X-aktiviteter i hele verden og arbejder hen imod vores ambition om at blive globalt førende inden for vedvarende brint og grønne brændstoffer. Projektet med Maersk er vores første i USA, og vi ser frem til at bidrage til at fremskynde udviklingen af det amerikanske Power-to-X-marked og samtidig skabe lokale arbejdspladser og økonomisk aktivitet, som vi også har gjort det i USA’s voksende havvindindustri,” siger viceadministrerende direktør og kommerciel direktør for Ørsted, Martin Neubert.

”Vi har brug for at accelerere produktionen af grønne brændstoffer i tide for at sikre en klimaneutral fremtid. Grøn metanol er den eneste markedsparate, skalérbare og tilgængelige løsning for skibsfart i dag. Produktionen skal øges gennem samarbejde på tværs af økosystemer og verdensdele. Derfor markerer disse partnerskaber en vigtig milepæl i forhold til at få sat omstillingen til grøn energi i gang,” siger administrerende direktør for Fleet & Strategic Brands i A.P. Møller – Maersk, Henriette Hallberg Thygesen.

Powered by Labrador CMS