Fyldte krydstogtskibe øger trafikpresset i København

Oceankaj, der fungerer som kaj for krydstogtsskibe, er en del af Nordhavn og er omkring 1.446 meter lang. Foto: By & Havn
Oceankaj, der fungerer som kaj for krydstogtsskibe, er en del af Nordhavn og er omkring 1.446 meter lang.

By & Havn har lanceret en ny hjemmeside, der gør det muligt at følge med i, hvordan blandt andet krydstogtanløb påvirker trafik og fremkommelighed i Nordhavn.

Publisert

En ny hjemmeside åbner op for skrivebordet i By & Havns anlægsafdeling. Fremover bliver arbejdsdokumenterne, der danner overblik over anlægsprojekterne i Nordhavn, delt på By & Havns hjemmeside sammen med en oversigt over hvilke dage, der er mange krydstogtanløb. Det giver mulighed for at følge med i projekternes tidsplaner og at planlægge sin transport med højde for den øgede trafik, mange krydstogtgæster medfører.

Der er fuld gang i udviklingen af Nordhavn, hvor byggeprojekter i alle størrelser udfolder sig side om side – lige fra opførsel af nye bygninger, renovering af gamle pakhuse til etablering af kanaler, fortove og rørføringer. Det betyder, at fremkommeligheden hyppigt ændrer sig, og det kan have en indvirkning på hverdagen i Nordhavn for beboere, erhverv og besøgende.

På den baggrund er der oprettet en ny hjemmeside, hvor informationerne om anlægsarbejde og trafik i Nordhavn samles.

Hjemmesiden skal bidrage til, at man kan orientere sig i arbejderne og i den øgede trafikbelastning ved krydstogtanløb, så man har mulighed for at tage højde for det, når man planlægger sin transport. På siden er der et kort over anlægsarbejdet henholdsvis i Indre Nordhavn og på Sundmolen, samt en oversigt over hvilke dage, der ankommer særligt mange krydstogtgæster i Nordhavn. På hjemmesiden kan interesserede skrive sig op i informationsagenten, så de får besked direkte i deres indbakke, når siden opdateres.

“Kortmaterialerne med anlægsarbejder er By & Havns interne arbejdsdokumenter, der lægges frem. De bliver opdateret cirka hver måned, og der tages derfor forbehold for, at planerne kan ændre sig.
Vi har fået mange spørgsmål om trafik, tidsplaner og byggepladser, og der er også fuld gang i udviklingen af Nordhavn. Derfor har vi besluttet at åbne skrivebordene op for de interesserede, og lægge vores interne arbejdsdokumenter ud, som vi selv bruger til at have overblikket. Det håber vi også, at de kan bidrage med til andre,” siger udviklings- og salgsdirektør i By & Havn, Ingvar Sejr Hansen.

Indtil Nordhavnstunnelen er klar til brug forventeligt i 2027 er Sundkrogsgade den eneste hovedfærdselsåre igennem Nordhavn. Når der hen over sommeren ankommer krydstogtskibe med mange tusinde gæster, for at besøge København øger det presset på trafikken i Nordhavn.

Copenhagen Malmö Port, der står for krydstogtanløbene, bidrager derfor til den nye hjemmeside med en oversigt over hvilke dage, der ankommer særligt mange krydstogtgæster i Nordhavn, så alle informationer om, hvad der påvirker trafikken, er samlet ét sted.

By & Havn er samtidig ved at optimere lyskrydsene på Sundkrogsgade, så de taler bedre sammen, og trafikafviklingen fra starten af maj måned bliver mere smidig for både biler og cykler. De dage, der er krydstogtanløb, justeres trafikreguleringen automatisk, så den tager højde for den øgede trafikmængde.

“Krydstogtanløbene sætter pres på trafikken hen over sommeren, når vi tager imod gæster fra hele verden, der kommer for at besøge vores hovedstad. Trafikudfordringerne kan vi ikke fjerne, men vi gør, hvad vi kan for at optimere trafik-flowet. Og så kan vi yderligere bidrage ved at samle informationerne fra de forskellige aktører i Nordhavn på den nye hjemmeside, så man kan orientere sig på den, og kan tage højde for det i sin transport,” siger Ingvar Sejr Hansen.

Powered by Labrador CMS