Ny aftale – Nu kan offshore-skibe udnyttes bedre

Offshore. Foto: Danske Rederier
Offshore. Foto: Danske Rederier

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Politikutterne til salg
Ordensmagten sælger ud - Køb en grønlandsk politikutter
Ny drone styrker Søværnets overvågning af havmiljøet
Ny drone styrker Søværnets overvågning af havmiljøet
Kinesisk flag. Kina
Video: Kinesisk spionskib opdaget ved hemmelig flådebase
Screenshot 2022-05-19 at 00.21
Everfuel og Aarhus Havn indgår aftale om ny brintstation
Foto Nicholas Doherty Unsplash
Klimatopmøde på Esbjerg Havn - 10.000 vindmøller til Nordsøen

En ny aftale gør det muligt for danske rederier at sejle med større CTV’er, som kan medbringe flere personer, når de operer i offshore-sektoren i Holland. Danske Rederier har arbejdet for de nye regler og er tilfreds med aftalen.

Fremover bliver det nemmere for danske rederier at få og udføre service og vedligeholdelsesopgaver i offshore-sektoren i Holland.
En ny aftale mellem Danmark og Holland sikrer lige vilkår i både hollandske og danske farvande, og gør det muligt for rederier at udnytte hele kapaciteten på deres CTV´er, skibe der bruges til at fragte mandskaber til og fra havvindmølleparker.

Aftalen glæder CEO for MHO-CO, Mik Henriksen, som allerede opererer i offshore-sektoren i Holland.

”Det åbner nogle nye muligheder for os, som kommer til at betyde, at vi kan byde ind på andre og større opgaver. Indtil nu har vores både ikke været konkurrencedygtige i Holland og Belgien, pga. den uudnyttede kapacitet. Så det bliver rigtig spændende,” siger Mik Henriksen.

Sidste år byggede MHO-CO to nye CTV’er, som kan sejle med op til 36 personer. En kapacitet de indtil videre langt fra har kunne udnytte i offshore-sektoren i Holland.

”Vores to nye CTV’er er hybrid-katamaraner, hvor elmotorer sparer på udledning af CO2, men også på vægt og plads, hvilket betyder vi har plads til mange flere personer end tidligere CTV’er. Når vi har arbejdet i Holland, så har vi sejlet med halvtomme skibe, fordi vi ikke måtte fylde skibene op. Det er tosset på så mange planer,” siger Mik Henriksen, som påpeger at bør optimal energidrift proriteres højere.

Formålet med aftalen er at styrke konkurrenceforholdene på det hollandske marked.

Aftalen betyder at både hollandske og danske skibe må transportere mere end 12 medarbejdere med højhastighedsfarttøjer, når de opererer i nationale farvande i Danmark og Holland. Ind til nu har det kun været tilladt for begge lande i dansk farvand, mens det kun var tilladt for hollandske skibe i Hollandsk farvand.

”Vi har en række rederier, som har været fremsynet. De har investeret i CTV’er, som kan transportere mange flere personer. Det er både grønnere og mere effektivt. Derudover er det kun rimeligt at der lige vilkår, når rederierne byder ind på opgaverne i offshore-sektoren i Holland,” siger direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn.

I alt 45 danske rederier er i dag helt eller delvist beskæftiget med havvind.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Politikutterne til salg
Ordensmagten sælger ud - Køb en grønlandsk politikutter
Fregatten Niels Juel Foto Iben Valery : Forsvaret
Stor dansk-amerikansk militærøvelse kommer til Bornholm
Kinesisk flag. Kina
Video: Kinesisk spionskib opdaget ved hemmelig flådebase
Dronen skal testes fra denne uge
Ny drone styrker Fiskeristyrelsens overvågning af havmiljøet
Screenshot 2022-05-14 at 17.03
Voldsom video: Yacht i flammer i kendt nationalpark

Relaterede artikler