Ombygget Esvagt Dana indleder langtidskontrakt med TotalEnergies

Vejret i Nordsøen har medført at Esvagt Dana nu er bygget om, så skibet er blevet fire meter bredere. Samtidig er gangvejen optimeret, så den er trinløs og kan tilgå de forskellige højder, der er på Nordsøens platforme. Foto: Esvagt
Vejret i Nordsøen har medført at Esvagt Dana nu er bygget om, så skibet er blevet fire meter bredere. Samtidig er gangvejen optimeret, så den er trinløs og kan tilgå de forskellige højder, der er på Nordsøens platforme.

Fire meter bredere og med ny permanent SMST-gangvej er SOV’en Esvagt Dana klar til at servicere TotalEnergies i den danske del af Nordsøen mange år frem.

Publisert

Det er et stort set nybygget Esvagt Dana, som i april indleder en langtidskontrakt med TotalEnergies i den danske del af Nordsøen.

Esvagt Dana skal servicere med overførsler og supply ved TotalEnergies’ platforme og øvrige operationer i Nordsøen, og til formålet har skibet været seks måneder i dok for en større ombygning.

”De opgaver, Esvagt Dana skal bistå TotaEnergies med i Nordsøen, er anderledes end de arbejdsopgaver, skibet hidtil har haft. Det kræver noget andet af skibet,” siger DCEO i Esvagt, Kristian Ole Jakobsen.

”Først og fremmest er ’Esvagt Dana’ nu blevet fire meter bredere for at sikre optimeret stabilitet, og at skibet fortsat er en sikker og behagelig arbejdsplads i Nordsøen, hvor vejr og sø kan være udfordrende. En ny thruster ude foran samt optimering af de eksisterende bow thrustere har bidraget til et forbedret DP-plot. Skibets powersystem er blevet udbygget tilsvarende med et større batterisystem; der er implementeret et komplet stepless gangway-system med indbygget elevator, som kan arbejde i 26 m’s højde, og agterdækket er udbygget til mere end 420 kvadratmeters dæksareal,” siger han.

Også efter ombygningen er Esvagt Dana et skønt skib, lyder det fra kaptajn Viggo Hvidberg.

”Vores testsejladser har vist, at skibet både har bevaret sine oprindelige dyder og fået tilført nogle nye. Vi har fået en større gangvej, mere power og bedre stabilitet,” siger han.

Særligt stabiliteten har været vigtig, da skibet skal være hjemsted for 40 teknikere samt Esvagts egen besætning.

”Vi har testet skibet af i 3,5 meter sø, hvor vinden var 15 sekundmeter fra tværs og en sidestrøm på 1,7 knob – den slags vejr, hvor man godt kan mærke, man er på søen. Det klarede Esvagt Dana uden problemer; vi blev indenfor en halv meter af positionen,” siger Viggo Hvidberg.

Udover to Esvagt FRB-redningsbåde får Esvagt Dana også en daughter craft tilknyttet, hvilket gør det muligt for ’Esvagt Dana’ at løse en større gruppe af opgaver for Total Energies med ét skib.

Det ombyggede Esvagt Dana har redningskapacitet til mellem 110 og 140 overlevende. Skibet er gået i charter den 17. april.

Powered by Labrador CMS