Nyt dansk samarbejde om metanol-drevne arbejdsbåde

Billede af en Tuco arbejdsbåd. I fremtiden kan denne type elektrisk båd også drives af et metanol-brændselscellesystem. Foto: Tuco Marine
Billede af en Tuco arbejdsbåd. I fremtiden kan denne type elektrisk båd også drives af et metanol-brændselscellesystem.

Blue World Technologies og Tuco Marine har indgået et partnerskab om udviklingen af metanol-brændselscelledrevne arbejdsbåde.

Publisert Sist oppdatert

Tuco Marine og Blue World Technologies baner vejen for en fremtid i en mere bæredygtig verden, og gennem en kommerciel samarbejdsaftale vil de presse på for en grønnere maritim sektor.

For at eliminere skadelige emissioner, såsom, NOx, SOx og partikler er de blevet enige om at samarbejde om udviklingen af en methanol-drevet arbejdsbåd. Med en energi- og omkostningseffektiv brændselscelleløsning leveret af Blue World Technologies og specialbyggede, letvægts-arbejdsbåde fra Tuco, får den maritime sektor derfor nu en erstatning for forbrændingsmotoren. Løsningen er skabt i et partnerskab, som aktivt er med til at bane vejen for en grøn fremtid, der reducerer CO2-udledningen med op til 100 procent set fra kilde-til-hjul-perspektivet.

“Tuco er baseret på troen om at vi ikke skal påvirke miljøet mere, end vi har brug for. Vores innovative tilgang til at levere produkter, der vejer mindre og sparer brændstof, er et skridt mod en mere bæredygtig fremtid,” siger administrerende direktør ved Tuco Marine, Jonas Pedersen.

“Blue World Technologies’ methanol-brændselscellesystem giver adskillige fordele til den maritime industri, og med fokus på bæredygtige løsninger er samarbejdet mellem Tuco og Blue World et godt match. Vores håb for fremtiden er, at industrien vil begynde at ændre gamle måder at gøre tingene på og gå efter miljøvenlige løsninger, som dem vi tilbyder,” lyder det fra Chief Commercial Officer og medstifter af Blue World Technologies, Mads Friis Jensen.

Der er en stingende interesse for at anvende methanol som brændstof indenfor den maritime sektor. Mærsk, der er verdens største containerrederi, går forrest med bestillingen af 12 store oceangående containerskibe, der allerede i 2024 skal sejle på grøn methanol.

Powered by Labrador CMS