Regler og økonomi spænder ben for den grønne omstilling

Den nye Fuel Cell fra Genevos. Foto: Granly Diesel
Den nye Fuel Cell fra Genevos. Foto: Granly Diesel

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Foto Tengyart Unsplash
Se videoen: Hvidhval død efter spektakulær redningsaktion
Foto Blue Water Shipping
Kom med til kæmpe jubilæumsfest, når Blue Water fylder 50
Politi finder 700 kilo kokain på Maersk-containerskib
Politi finder 700 kilo kokain på Maersk-containerskib
Tilbageholdt – Hul i skroget på krydstogtskib aflyser rejse til Grønland
Tilbageholdt – Hul i skroget på krydstogtskib aflyser rejse til Grønland
Revlehaj
Dramatisk video: Sensationel hajfødsel i Kattegatcentret

Der er ingen vej uden om den grønne omstilling for det blå Danmark. Politisk pres og konkurrence på en grønnere profil gør, at der i stigende grad skal være klimavenlige drivstoffer i tanken. En af løsningerne er, at få færgerne fra havn til havn ved hjælp af brint. Men der er nogle udfordrende bølger, der skal forceres, før omstillingen kan tage fart.

Det er et spørgsmål om tid, før den sorte røg fra skorstenen er fortid på danske skibe, når de sejler havene tynde med gods og passagerer. Målet er, at røgsøjlen inden 2050 skal leve op til klimamålene, ligesom et reduceret CO2-udslip er begyndt at dukke op som krav, når de maritime opgaver kommer i udbud. Derfor er flere rederier begyndt at se sig om efter nye måder at holde motorerne kørende på. En af mulighederne er brint, og udviklingen inden for brintløsninger har taget fart de seneste år.

En af de virksomheder, der er klar til at erstatte den gamle brændstoftank med brintmoduler er franske Genevos. De har som en af de første spillere på markedet fået sikkerhedsgodkendelserne i
hus til deres løsning, som kan skræddersyes til fartøjets størrelse ved hjælp af moduler. Det lyder måske besnærende at få skiftet dieselosen ud med en CO2-neutral brintmodel i en fart, men der er fortsat et stykke vej, før skibene for alvor kan være ladet med brint.

Der er særligt tre ting, der står i vejen for en grøn sejlads drevet af brint. En af dem er økonomi. På nuværende tidspunkt er det væsentlig dyrere at installere en brintløsning på sit skib end en dieselgenerator.

“Det er altid dyrt at være first mover, og her skal man som rederi være villig til at investere nogle penge, som man først og fremmest får tilbage i form af en grøn profil,” fortæller salgschef Jesper Nielsen fra Granly Diesel, som er den danske distributør af brintløsningerne fra Genevos.

Dette er et uddrag af en længere artikel bragt i magasinet FiskerBladet. Du kan læse hele artiklen og resten af magasinet ganske gratis ved at klikke her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Revlehaj
Dramatisk video: Sensationel hajfødsel i Kattegatcentret
Foto Tengyart Unsplash
Se videoen: Hvidhval død efter spektakulær redningsaktion
Foto Blue Water Shipping
Kom med til kæmpe jubilæumsfest, når Blue Water fylder 50
Stort olieudslip truer – FN arbejder på redningsoperation med dansk støtte
Stort olieudslip truer – FN arbejder på redningsoperation med dansk støtte
Foto ROMU
Levende kulturarv: Efter to års pause samles fjordens træskibe igen

Relaterede artikler