Her er hovedkonklusionerne fra analysen om grøn skibsfart

Her er hovedkonklusionerne fra analysen om grøn skibsfart

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Foto Tengyart Unsplash
Se videoen: Hvidhval død efter spektakulær redningsaktion
Foto Blue Water Shipping
Kom med til kæmpe jubilæumsfest, når Blue Water fylder 50
Politi finder 700 kilo kokain på Maersk-containerskib
Politi finder 700 kilo kokain på Maersk-containerskib
Tilbageholdt – Hul i skroget på krydstogtskib aflyser rejse til Grønland
Tilbageholdt – Hul i skroget på krydstogtskib aflyser rejse til Grønland
Revlehaj
Dramatisk video: Sensationel hajfødsel i Kattegatcentret

Her er hovedkonklusionerne fra analysen om grøn skibsfart

Der skal fart på udbygningen af grønne strømkilder, hvis ambitionerne om grøn skibsfart herhjemme skal indfries i 2030. Det viser nyt studie fra Danske Rederier og Green Power Denmark.

Her er analysens hovedkonklusioner:

Vi kommer til at mangle vedvarende energi

  • Selv hvis det mest ambitiøse scenarie i regeringsudspillet ”Danmark kan mere II”[1] realiseres, er der først i starten af 2030’erne grøn strøm nok til at dække indenrigsskibsfarten og levere brændstof til den del af den international søfart, der bunkrer i Danmark.
  • Hvis ”Danmark kan mere II” ikke realiseres, vil der først i 2045 være nok grøn strøm til at dække indenrigsskibsfarten, og der vil ikke være nok grøn strøm til at dække den del af international skibsfart, der bunkrer i Danmark.

Dansk eksportpotentiale af PtX-brændstoffer overgår mængden af vedvarende energi, vi har til rådighed

  • Selv med vedtagelsen af det mest ambitiøse scenarie i ”Danmark kan mere II” vil der senest fra 2035 mangle grøn strøm, hvis vi skal indfri Danmarks eksportpotentiale af PtX-brændstoffer til skibsfart i Østersøen og andre nærområder.
  • Danmark har en unik beliggenhed mellem Nord- og Østersøen, hvor der er gode muligheder for levering af grønne brændstoffer til både forbigående skibstrafik og til andre store europæiske havne såsom Rotterdam.

Læs også: Ny analyse – Skibsfarten kommer til at mangle grøn strøm til Power-to-X

Grøn strøm gør det ikke alene

  • Udbygningen af vedvarende energi skal gå hånd i hånd med en ambitiøs udbygning af elektrolyse og andre produktionsfaciliteter, der kan lave strømmen om til grønne PtX-brændstoffer.
  • Brug af grønne PtX-brændstoffer kræver investeringer i energiinfrastruktur til sikre bunkeringfaciliteter og til at fragte brændstofferne ud til skibene samt regler for sikker håndtering og opbevaring af de nye brændstoffer.

Regeringens udspil indeholder på strømsiden: 1-4GW ekstra havvind inden udgangen af 2030 samt en firedobling af den samlede produktion fra solenergi og landvind – frem imod 2030. Derudover fokus på hurtigere sagsbehandling for tilladelser og miljøregulering.

The post Her er hovedkonklusionerne fra analysen om grøn skibsfart first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

Revlehaj
Dramatisk video: Sensationel hajfødsel i Kattegatcentret
Foto Tengyart Unsplash
Se videoen: Hvidhval død efter spektakulær redningsaktion
Foto Blue Water Shipping
Kom med til kæmpe jubilæumsfest, når Blue Water fylder 50
Stort olieudslip truer – FN arbejder på redningsoperation med dansk støtte
Stort olieudslip truer – FN arbejder på redningsoperation med dansk støtte
Foto ROMU
Levende kulturarv: Efter to års pause samles fjordens træskibe igen

Relaterede artikler