Verdens største hurtigfærge sætter nye standarder for komfort

Express 5 på Austal-værftet i den filippinske by Cebu. Foto: Bornholmslinjen
Express 5 på Austal-værftet i den filippinske by Cebu. Foto: Bornholmslinjen

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Poul Erik Jessen
Ud af vagten: Havnedirektør fratrådt med øjeblikkelig virkning
-zGahmtfFMgU-unsplash
Sælsikre ruser og tejner: Millioner uddelt i til investeringer i kystfiskeriet
Årets sild 1
I weekenden går det løs: Masser af debutanter i Årets Sild 2024
Politiafspaerring_foto-Rigspolitiet-768x512
Efterforskning af vestjysk kutterdrab nærmer sig afslutning
dadab74e-b475-4b18-a6b2-39dcd163ae7f
Kandidatuddannelse i fiskeri: DTU indvier nyt campus i Hirtshals

Express 5 bliver leveret til Bornholm med en omfattende komfortpakke. En hel række af forskellige systemer vil arbejde sammen på færgen for at give passagererne den bedst mulige oplevelse i den urolige Østersø.

Østersøen omkring Bornholm kan være en svær samarbejdspartner, når hurtigfærgerne skal bringe passagerer frem og tilbage mellem Rønne og Ystad. Men den kommende Express 5 til Bornholm bliver leveret med en omfattende komfortpakke designet helt specielt til det daglige arbejde i det urolige farvand.

På hvert skrog bliver Express 5, der målt på biler og passagerer er verdens største hurtigfærge, udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter. De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrog agter et såkaldt T-max ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

“Og mest af alt er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde”, lyder det fra kordinerende kaptajn på Bornholmslinjen, Kasper Sommer.

Systemer og software skal tilsammen sikre så rolig en overfart som muligt, når det blæser og bølger i Østersøen.

“I dårligt vejr vil der altid være bevægelser i et skib, og der vil altid være nogle, som finder de bevægelser ubehagelige – men med Express 5 får vi de mest moderne hjælpemidler, som en hurtigfærge kan have,” siger Kasper Sommer.

Express 5 leveres til Bornholmslinjen i slutningen af 2022. Herefter skal færgen sejles hjem og klargøres, inden den sættes i drift i løbet af første kvartal 2023.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Poul Erik Jessen
Ud af vagten: Havnedirektør fratrådt med øjeblikkelig virkning
dadab74e-b475-4b18-a6b2-39dcd163ae7f
Kandidatuddannelse i fiskeri: DTU indvier nyt campus i Hirtshals
Fiskeriminister Jacob Jensen V
Nu vil fiskeriministeren luge ud i regler og lovgivning for fiskerne
Politiafspaerring_foto-Rigspolitiet-768x512
Efterforskning af vestjysk kutterdrab nærmer sig afslutning
Billede 1-23
Månedens Skib: Atlantic Enterprise

Relaterede artikler