Verdens største hurtigfærge sætter nye standarder for komfort

Express 5 på Austal-værftet i den filippinske by Cebu. Foto: Bornholmslinjen
Express 5 på Austal-værftet i den filippinske by Cebu. Foto: Bornholmslinjen

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Foto Tengyart Unsplash
Se videoen: Hvidhval død efter spektakulær redningsaktion
Tidligere DF-formand scorer kassen som havnechef i Aalborg
Tidligere DF-formand scorer kassen som havnechef i Aalborg
Foto- Wavy Wonders
Danskere vil lave international forretning på tangchips
Se billederne: Norwegian Cruise Line fejrer endnu en Prima Class-søsætning
Se billederne: Norwegian Cruise Line fejrer endnu en Prima Class-søsætning
Politi finder 700 kilo kokain på Maersk-containerskib
Politi finder 700 kilo kokain på Maersk-containerskib

Express 5 bliver leveret til Bornholm med en omfattende komfortpakke. En hel række af forskellige systemer vil arbejde sammen på færgen for at give passagererne den bedst mulige oplevelse i den urolige Østersø.

Østersøen omkring Bornholm kan være en svær samarbejdspartner, når hurtigfærgerne skal bringe passagerer frem og tilbage mellem Rønne og Ystad. Men den kommende Express 5 til Bornholm bliver leveret med en omfattende komfortpakke designet helt specielt til det daglige arbejde i det urolige farvand.

På hvert skrog bliver Express 5, der målt på biler og passagerer er verdens største hurtigfærge, udstyret med t-foils foran og med trimtabs agter. De to systemer sørger for at stabilisere færgens fire hjørner. Derudover får Express 5 i hvert skrog agter et såkaldt T-max ror, som hjælper med at holde færgen retningsstabil i vandet. Det betyder, at de tre systemer hele tiden samarbejder om at sikre et højt komfortniveau i al slags vejr.

“Og mest af alt er Express 5 udstyret med helt moderne software udviklet specielt til færgen og til Østersøen, som gør, at alle tre systemer arbejder sammen på den bedste måde”, lyder det fra kordinerende kaptajn på Bornholmslinjen, Kasper Sommer.

Systemer og software skal tilsammen sikre så rolig en overfart som muligt, når det blæser og bølger i Østersøen.

“I dårligt vejr vil der altid være bevægelser i et skib, og der vil altid være nogle, som finder de bevægelser ubehagelige – men med Express 5 får vi de mest moderne hjælpemidler, som en hurtigfærge kan have,” siger Kasper Sommer.

Express 5 leveres til Bornholmslinjen i slutningen af 2022. Herefter skal færgen sejles hjem og klargøres, inden den sættes i drift i løbet af første kvartal 2023.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Revlehaj
Dramatisk video: Sensationel hajfødsel i Kattegatcentret
Foto Tengyart Unsplash
Se videoen: Hvidhval død efter spektakulær redningsaktion
Foto Blue Water Shipping
Kom med til kæmpe jubilæumsfest, når Blue Water fylder 50
Stort olieudslip truer – FN arbejder på redningsoperation med dansk støtte
Stort olieudslip truer – FN arbejder på redningsoperation med dansk støtte
Foto ROMU
Levende kulturarv: Efter to års pause samles fjordens træskibe igen

Relaterede artikler