Havfestival og fiskemarked skal hjælpe til at brande Esbjerg

Foto: Esbjerg Kommune
Foto: Esbjerg Kommune

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Foto Hvide Sande Shipyard 4
Smukke billeder: Her flytter Fiskeristyrelsens nybygning kajplads
Foto Statens Naturhistoriske Museum 4
Jubilæum for Galathea 2 - Den største opdagelse i 100 år
Unger af den europæiske ål kaldes glasål
Kæmpe fangst - Europol anholder 49 personer for smugling af ål
Havbund
Mere liv under havets overflade: Nye stenrev i Lillebælt, Kattegat, og Øresund
Foto Twitter 2
Voldsom video - Her eksploderer skib og dræber 13 personer

Et energi science center, en havfestival og et fiske- og madmarked på havnen. Det er bare nogle af idéerne fra den nye masterplan og brandstrategi for Esbjerg by, som byrådet netop har haft på dagsordenen.

Med inspiration fra de mange hundrede esbjergensere, der har deltaget i processen med at finde ind til kernen af Esbjergs nye fremtid som kultur- og oplevelsesby, har brandingekspert, Nikolaj Stagis, der har stået for Esbjergs udviklingsproces, netop overleveret en masterplan og brandstrategi for Esbjerg by.

Masterplanen er resultatet af samarbejdet mellem Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjergs for at finde en ny fælles fremtid for Esbjerg, der skal gøre byen mere attraktiv for nye indbyggere, de 72.000 der allerede bor i byen og de mange gæster og turister, der hvert år besøger Esbjerg.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen glæder sig over, at esbjergenserne nu skal til og se og mærke forandringerne ovenpå den lange proces.

”Der er rigtig mange spændende initiativer i den nye plan, som vi nu vil arbejde videre med. Vi har haft en utrolig lærerig proces her over det sidste halvandet års tid, hvor vi har lært vores by endnu bedre at kende. På erhvervssiden har vi har haft stor succes med at brande Esbjerg som Danmarks EnergiMetropol, hvilket blev meget tydeligt med det europæiske topmøde North Sea Summit, der netop er afviklet i Esbjerg. Men markedsføringen af Esbjerg som EnergiMetropol, har ikke fået flere til at flytte til byen. Der skal mere til end et meget stærkt erhvervsliv og masser af arbejdspladser. Der skal også være noget at tage sig til, når man har fyraften. Det er blevet meget tydeligt på de mange workshops, som flere hundrede esbjergensere har deltaget i og derfor er oplevelser og kultur det, vi satser på de næste mange år,” siger borgmester Jesper Frost Rasmussen.

Den 65 sider lange plan er et stort idékatalog til, hvordan Esbjerg kan komme på landkortet som en spændende og attraktiv oplevelses- og kulturby.

Arbejdet med at få ført idéerne ud i livet kommer til at ligge hos et helt nyt hold. Puslespillet for den nye organisering er ved at blive lagt og forventes offentliggjort inden sommerferien.

”Masterplanen er et rigtig godt udgangspunkt. Den viser retningen og understreger, at det er kultur og oplevelser vi skal satse på for at få flere til at vælge Esbjerg til. Næste skridt er et oplæg til en organisering, så vi får lagt fast, hvem der skal drible videre med bolden de næste mange år. Det er en stor opgave, som kræver et stærkt hold, masser af samarbejde og en god økonomi. Det er nu vi for alvor skal i gang,” forklarer Jesper Frost Rasmussen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

Unger af den europæiske ål kaldes glasål
Kæmpe fangst - Europol anholder 49 personer for smugling af ål
Povl-Anker-768x489
Dagligvarer kunne ikke komme til Bornholm - Afvist af rederi
Foto Hvide Sande Shipyard 4
Smukke billeder: Her flytter Fiskeristyrelsens nybygning kajplads
Foto Twitter 2
Voldsom video - Her eksploderer skib og dræber 13 personer
Foto Facebook Thyborøn Stevedore AS 1
Skønne billeder: Thyborøn Stevedore laster 955 tons fiskefoder

Relaterede artikler