Havfestival og fiskemarked skal hjælpe til at brande Esbjerg

Foto: Esbjerg Kommune
Foto: Esbjerg Kommune

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles
Foto Hempel AS
Hempel knytter kreditfaciliteter på 1,5 mia. euro til bæredygtighed
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Smuk video: Kom helt tæt på Danmarks nye hurtigfærge
Smuk video: Kom helt tæt på Danmarks nye hurtigfærge

Et energi science center, en havfestival og et fiske- og madmarked på havnen. Det er bare nogle af idéerne fra den nye masterplan og brandstrategi for Esbjerg by, som byrådet netop har haft på dagsordenen.

Med inspiration fra de mange hundrede esbjergensere, der har deltaget i processen med at finde ind til kernen af Esbjergs nye fremtid som kultur- og oplevelsesby, har brandingekspert, Nikolaj Stagis, der har stået for Esbjergs udviklingsproces, netop overleveret en masterplan og brandstrategi for Esbjerg by.

Masterplanen er resultatet af samarbejdet mellem Esbjerg Kommune, Business Esbjerg, Esbjerg Havn og Education Esbjergs for at finde en ny fælles fremtid for Esbjerg, der skal gøre byen mere attraktiv for nye indbyggere, de 72.000 der allerede bor i byen og de mange gæster og turister, der hvert år besøger Esbjerg.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen glæder sig over, at esbjergenserne nu skal til og se og mærke forandringerne ovenpå den lange proces.

”Der er rigtig mange spændende initiativer i den nye plan, som vi nu vil arbejde videre med. Vi har haft en utrolig lærerig proces her over det sidste halvandet års tid, hvor vi har lært vores by endnu bedre at kende. På erhvervssiden har vi har haft stor succes med at brande Esbjerg som Danmarks EnergiMetropol, hvilket blev meget tydeligt med det europæiske topmøde North Sea Summit, der netop er afviklet i Esbjerg. Men markedsføringen af Esbjerg som EnergiMetropol, har ikke fået flere til at flytte til byen. Der skal mere til end et meget stærkt erhvervsliv og masser af arbejdspladser. Der skal også være noget at tage sig til, når man har fyraften. Det er blevet meget tydeligt på de mange workshops, som flere hundrede esbjergensere har deltaget i og derfor er oplevelser og kultur det, vi satser på de næste mange år,” siger borgmester Jesper Frost Rasmussen.

Den 65 sider lange plan er et stort idékatalog til, hvordan Esbjerg kan komme på landkortet som en spændende og attraktiv oplevelses- og kulturby.

Arbejdet med at få ført idéerne ud i livet kommer til at ligge hos et helt nyt hold. Puslespillet for den nye organisering er ved at blive lagt og forventes offentliggjort inden sommerferien.

”Masterplanen er et rigtig godt udgangspunkt. Den viser retningen og understreger, at det er kultur og oplevelser vi skal satse på for at få flere til at vælge Esbjerg til. Næste skridt er et oplæg til en organisering, så vi får lagt fast, hvem der skal drible videre med bolden de næste mange år. Det er en stor opgave, som kræver et stærkt hold, masser af samarbejde og en god økonomi. Det er nu vi for alvor skal i gang,” forklarer Jesper Frost Rasmussen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Nordwind
Se billederne: Krigsfiskekutter på værft i Hvide Sande
Spildevand i Agersø Sund
Føler sig overset - Fiskere har kæmperegninger og får ingen hjælp
2021.01.09_Bastoe-Electric_Dypvannskaia
Verdens største el-færge indsættes

Relaterede artikler