Se billederne: Ørsted og DSV tester fragtdroner ved Anholt Havmøllepark

Se billederne: Ørsted og DSV tester fragtdroner ved Anholt Havmøllepark

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Fiskekasserne på Thyborøn Fiskeauktion
Fiskefassefarce - Fiskeauktionerne vil have politikerne på banen
Fiskekasser på Thyborøn Fiskeauktion
Farce hos Fødevarestyrelsen - Sag om fiskekasser trækker ud
Henning Kjeldsen
Opgiver at anke til Højesteret - Henning Kjeldsen vinder retssag
Sådan placeres fiskekasser under sortering på en fiskeauktion i Holland
Det siger lovgivningen om fiskekassernes placering
Foto DTU Aqua
Kystbeskyttelse med kunstige rev skal testes på Samsø

Se billederne: Ørsted og DSV tester fragtdroner ved Anholt Havmøllepark

Energiselskabet Ørsted og transport- og logistikvirksomheden DSV gennemfører forsøg med transport af reservedele og værktøj ved hjælp af fragtdroner i Kattegat for at afprøve droneteknologiens anvendelighed over større afstande.

Energiselskabet Ørsted og transport- og logistikvirksomheden DSV har et fælles mål om at vurdere, hvilken rolle fragtdroner kan spille inden for bæredygtig logistik til havvindmølleparker.

Parkerne er nemlig generelt placeret langt fra kysten, og transport af de teknikere, der servicerer møllerne, og reservedele dertil foregår normalt med skib. Teknikerne medbringer værktøj og de gængse sliddele, der ofte benyttes i vindmøllen, men er der brug for specielle reservedele, er det nødvendigt at hente dem i land. Dette er både omkostningstungt og tidskrævende, og reparationen sker derfor typisk først den efterfølgende dag.

Fragtdroner vil som et alternativ kunne tilbyde logistik af især mindre reservedele, hvilket vil kunne bidrage til en langt hurtigere genstart af vindmøllen.

”I Ørsted afsøger vi konstant nye muligheder for at minimere nedetiden på vindmøllerne for at øge produktionen af grøn strøm. Ørsted har sammen med DSV søsat et initiativ, som har til formål at bringe reservedelslageret tættere på teknikerne i vindmøllerne for dermed at sikre, at vi hurtigere kan få vindmøllerne til at producere strøm igen. Dronerne flyver på grøn strøm og flyver autonomt ud til offshore transformerstationen, men vi håber på, at vi senere også kan teste dronerne ved vindmøllerne. Ved hurtigt og effektivt at kunne bringe manglende reservedele ud i forbindelse med reparationer kan nedetiden på en vindmølle reduceres og dermed øges produktionen af grøn energi. Samtidig mindskes behovet for transport via skibe, hvilket medfører, at CO2-udledningen i forbindelse med driften af havvindmølleparker mindskes,” siger Head of Operations Digital & Innovation i Ørsted, Klaus Baggesen Hilger.

DSV er ledende på transport og logistik i Danmark og er verdens tredjestørste på området, så det var oplagt for DSV at gå med i forsøget, da virksomheden netop arbejder med innovation og automatisering som omdrejningspunkt for udviklingen af deres logistikservices. DSV har allerede droner i brug i egne logistikcentre og ser en spændende mulighed for at bruge droneteknologien i nye sammenhænge.

”I DSV arbejder vi hele tiden på at skabe optimale forsyningskæder for vores kunder, og derfor er det oplagt for os at samarbejde med Ørsted om at optimere deres forsyningskæde fra kyst til havvindmølleparker. Det er hurtigt, omkostningseffektivt og grønt, så vi ser frem til at gennemføre forsøgene,” siger Head of Innovation & Digital Products i DSV, Peter Matthiesen.

Forsøgene ude på havet fra Grenaa til Anholt er de første af sin slags, og partnerskabet mellem Ørsted og DSV undersøger mulighederne for, hvordan man kan bruge droneteknologien til havs.

Testflyvningerne strækker sig over to uger, hvor dronen vil skulle demonstrere, at den er i stand til at levere komponenter fra Ørsteds driftsbase på Grenaa Havn og 25 km ud til offshore transformerstationen og potentielt til vindmøllerne. Forsøgene gennemføres med en elektrisk drevet drone, der har en rækkevidde på 100 km og en lasteevne på 2,5 kg. Formålet med forsøgene er at afdække, om fragtdroner kan være et realistisk supplement til logistikken i selskabets mange producerende havvindmølleparker.

DSV har entreret med den schweiziske droneleverandør RigiTech samt den danske operatør Holo, som begge er specialister i autonome mobilitetsløsninger. Både RigiTech og Holo supporterer dronetestflyvningen.

Driftssetuppet her ved Grenaa er det første af sin slags i Danmark og er med til at sætte niveauet for autonom dronedrift uden for synsvidde. Foto Ørsted
Driftssetuppet her ved Grenaa er det første af sin slags i Danmark og er med til at sætte niveauet for autonom dronedrift uden for synsvidde. Foto Ørsted
Anholt Havmøllepark. Foto Ørsted

The post Se billederne: Ørsted og DSV tester fragtdroner ved Anholt Havmøllepark first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

Henning Kjeldsen
Opgiver at anke til Højesteret - Henning Kjeldsen vinder retssag
Fiskekasser på Thyborøn Fiskeauktion
Farce hos Fødevarestyrelsen - Sag om fiskekasser trækker ud
Hajkutteren Carmelan
Se billederne: 70 tons tung hajkutter til restaurering i Hvide Sande
HG333 Isafold
Så er den her - HG 333 Isafold er ankommet til Hirtshals
Sådan placeres fiskekasser under sortering på en fiskeauktion i Holland
Det siger lovgivningen om fiskekassernes placering

Relaterede artikler