Dyster melding – Ny CO2-afgift i fiskeriet vil koste arbejdspladser

Foto: Danske Havne

Dansk erhvervsfiskeri ser ind i en mørk fremtid, hvor den nyligt indgåede aftale om CO2-afgift i værste fald vil koste arbejdspladser. Sådan lyder det fra erhvervsdirektøren for Erhvervshus Nord.

Publisert Sist oppdatert

Den nyligt godkendte aftale om CO2-afgift lægger op til, at fiskerne skal omstille deres fartøjer, så de bruger grønne brændstoffer i stedet for diesel, men på nuværende tidspunkt findes der ikke løsninger for fiskerne, som gør brug af grønne brændstoffer rentable.

Derfor ser dansk erhvervsfiskeri ind i en mørk fremtid, hvor CO2-afgiften i værste fald vil koste arbejdspladser. Sådan lyder det fra erhvervsdirektør for Erhvervshus Nord, Niels Bay Christensen.

For når fiskerne ikke uden videre kan omstille sig, så bliver de enten tvunget til at skulle tanke diesel i andre lande eller helt opgive erhvervet, og hvis fartøjerne alligevel skal tanke i udlandet, så vil de med al sandsynlighed også lande deres fisk der, lyder det fra erhvervsdirektøren.

“CO2-afgiften går ud over fiskerne. Men hvis de går konkurs eller lander deres fisk i andre havne end de danske, så vil det få store konsekvenser på land. For så kommer alle fødevareindustrierne til at mangle de fisk, de lever af at forarbejde, og virksomhederne, der servicerer fiskefartøjerne, vil få færre serviceopgaver. I begge tilfælde vil det uafværgeligt få konsekvenser for disse virksomheder på land i form af tab af arbejdspladser,” siger Niels Bay Christensen til Kanalfrederikshavn.

Alene i Frederikshavn Kommune har op til 17 procent af alle beskæftigede tilknytning til fiskeriet – enten direkte på fartøjerne eller i følgeindustrierne på land, og samlet drejer det sig om cirka 3600 lokale arbejdspladser.

Aftalen om den nye CO2-afgift er en del af regeringens grønne skattereform, som sigter mod at gøre fiskeriet mere grønt. Det er planen, at afgiften skal indfases fra 2025.

Powered by Labrador CMS