Danmarks nye opmålingsskib er døbt – Her er navnet

Danmarks nye opmålingsskib er døbt – Her er navnet

Nyheder direkte i indbakken!

Meld dig til vores gratis nyhedsmail og gratis e-abonnement

Populære idag

Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Foto- Peter Bondo
Iltsvind bliver mere og mere udbredt i de indre danske farvande
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer
Flotte billeder: Returtransport af 653 tons hydraulisk hammer

Danmarks nye opmålingsskib er døbt – Her er navnet

Fredag den 12. august var der skibsdåb på havnen i Lemvig. Kystdirektør Merete Løvschall svingede champagneglasset over Kystdirektoratets nye opmålingsskib EKKO.

Navnet refererer direkte til opmålingsskibets formål, nemlig opmåling til havs langs de danske kyster.

”Vi er meget glade for, at vi endelig kan sætte vores nye skib i drift. Det skal afløse vores tidligere opmålingsskib, som efterhånden har 34 år på bagen og allerede i nogen tid har været klar til velfortjent pensionering,” siger områdechef Niels Kristian Kvistgaard, der har stået i spidsen for bygningen af det nye opmålingsskib.

Opmålingsskibet blev bestilt hos Tuco Værft i Faaborg allerede i maj 2021, men COVID-19 pandeminen og den verdensomspændende mangel på micro-chips forsinkede hele processen, så det først er nu, at skibet kan stævne ud fra kajen i Lemvig.

Skibet er specialbygget til opmålingsopgaver – også under de barske vejrforhold på den jyske vestkyst.

Da opmålingerne kræver sejlads tæt på kysten, er den maksimale dybgang for det næsten 15 m lange skib kun knapt en meter. Skroget er opbygget i kulfiber og superlet. Det er forsynet med finner, som kan beskytter skruerne på lavt vand, hvor der er risiko for at gå på grund.

Motorkraft er afgørende, når skibet uundgåeligt går på grund som led i opmålingsarbejdet, og derefter skal kunne komme flot ved egen kraft.

Opmålingsskibet er udstyret med to Scania DI 13 motorer på hver 500 hk og de kan levere en servicefart på 21 knob. Selv om det nye skib er hurtigere end sin forgænger, er det mere miljøvenligt. Det er forsynet med et moderne udstødningssystem, der opfylder de nyeste Tier-3 krav og reducerer udledning af NOx (kvælstofoxid).

Det betyder i praksis blandt andet, at der er installeret et system til emissionskontrol (en SCR-unit) i udstødningssystemet og skaffet plads til en tank med indsprøjtnings-system til Add Blue.

Det nye opmålingsskib har den nyeste, opdaterede model af det såkaldte multibeam-ekkolod, som kan foretage opmålinger på havbunden ned til godt 200 meters dybde med millimeters nøjagtighed.

Med multibeam-ekkoloddet kan der opmåles sammenhængende dybdeprofiler på tværs af sejlretningen og på den måde kan der opmåles ret store sektioner af havbunden på én gang. Multibeam-ekkoloddet på opmålingsskibet kan måle op til 3 mio. individuelle punkter på havbunden pr. minut og billederne af havbunden er i høj opløsning og har god skarphed.

The post Danmarks nye opmålingsskib er døbt – Her er navnet first appeared on Maritime Direct.

Populære denne uge

DCIM100MEDIADJI_0651
Kæmpe fald - Prisen på hummer styrtdykker i Sverige
Fisketrawler
Tre ud af fire vil have forbud mod bundtrawl i beskyttet hav
Brasen og skaller er nogle af de fisk, der skal fiskes op af Snesere Sø for at skabe en bedre biodiversitet og et bedre vandmiljø i søen
Stor dansk sø skal restaureres - Fisk ender som krokodillefoder
Arkivfoto Horsens Havn
Fisk gispede efter luft - Østjysk havn ramt af stort kemikalieudslip
Danske fiskere får bedre arbejdsforhold
Flere millioner til fiskerne: Ophugningsstøtte i Østersøen fordobles

Relaterede artikler